TracTrac i Lyngby norr om Köpenhamn förbereder sin första externa investeringsrunda sedan de tre grundarna och delägarna startade företaget 2004. Hittills har den största investeringen varit en massa arbetstimmar. Utöver grundarna har TracTrac i dag sex deltidsanställda, och allt som allt vill man nu resa mellan 1,5 och 3 miljoner danska kronor för internationell expansion.
— Sverige ligger närmast till hands när vi skall gå vidare, men när försäljningen sker via internet är även resten av Europa och hela världen intressant, säger ekonomen Chris Terkelsen, som leder bolaget tillsammans med matematikern Jesper Grooss och dataspecialisten Jakob Ødum.
TracTracs produkt är en GPS/GPRS-enhet, speciellt anpassad för sportevenemang. Med hjälp av enheten kan deltagarnas placering i exempelvis skidtävlingar, segling, kanottävlingar och orienteringslopp följas via internet. Enheten har en inbyggd sändare som var 4-5:e sekund sänder sin position till TracTracs server. Därefter kan den tävlandes position, rörelse och hastighet visas på en storbildsskärm eller på nätet.
Senast användes TracTracs system vid den stora seglingstävlingen “Rolex Farr 40 Pre Worlds” i Köpenhamn. Med ett dansk val i faggorna kan systemet åter komma till användning som 2005, då danska TV2 utrustade sina journalister och produktionsmedarbetare med GPS-system under folketingsvalet, så att producenten kunde se var medarbetarna befann sig på valdagen.
TracTrac har nyligen lanserat andra generationen av sitt system på marknaden. Bland bolagets samarbetspartner finns COWI, som bland annat tar fram geodataprodukter och Flextrack, som levererar TracTracs GPS-enheter.
Av Keld Broksø