tisdag 22 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Mathiesens CellPoint köper headset-teknik i Kanada

Dansk-svenska CellPoint, noterat på Aktietorget i Sverige, köper loss headset-divisionen från börsnoterade Gennum Corporation i Kanada. Genom affären får CellPoint ett försäljningstillskott som överstiger bolagets nuvarande omsättning. Dessutom kompletterar man sin teknik- och produktplattform inom trådlösa headset för mobiltelefoner.

— Gennum har en löpande försäljningsverksamhet där headset-delen omsätter ett antal miljoner dollar, även om jag inte kan gå in närmare på siffrorna. Men de har en marknadsandel i Kanada på 5-10 procent och har nyligen börjat sälja i USA, säger CellPoints styrelseordförande Michael Mathiesen till Rapidus.

Teknisk kompletterar de båda bolagens produkter också varandra.

— CellPoint har redan ledande headset-produkter när det gäller design och ergonomi, men nu får vi tillgång till unik teknik för reducering av brus så att man hör talet mycket tydligt, säger Mathiesen, som hoppas kunna lansera de första kombinerade produkterna om cirka ett halvår.

Dessutom räknar han med att försäljningen av CellPoints eget headset Flamingo ska få draghjälp på den amerikanska marknaden när bolaget nu får tillgång till etablerade försäljnings- och distributionskanaler.

— Hittills har vi bara haft en produkt och vår försäljning i USA har varit mycket begränsad. Nu räknar vi med att nå break-even under året för vår nya amerikanska verksamhet, säger Michael Mathiesen.

Betalning sker med en kombination av aktier i CellPoint och kontanter till ett sammanlagt värde motsvarande knappt 15 miljoner svenska kronor. Till det kommer en möjlig tilläggsköpeskilling på drygt 6 miljoner kronor. Gennum blir genom affären en av CellPoints tre största ägare.

CellPoint omsatte 1,2 miljoner svenska kronor under första kvartalet i år, en minskning med drygt 200.000 kronor jämfört med motsvarande period 2006. Samtidigt förbättrades resultatet med drygt 5 miljoner kronor till en förlust på 4,0 miljoner. Halvårsresultatet presenteras i slutet av augusti.

Av Thomas Frostberg

Dansk-svenska CellPoint, noterat på Aktietorget i Sverige, köper loss headset-divisionen från börsnoterade Gennum Corporation i Kanada. Genom affären får CellPoint […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.