Trots att första kvartalets vinst inte höll in i andra kvartalet, kan börsnoterade Lundabolaget Anoto peka på en god utveckling i dagens rapport. Omsättningen blev 30 miljoner kronor, vilket innebar en ökning med 107 procent jämfört med samma period förra året. Resultatet efter skatt blev -13 miljoner, för halvåret -4 miljoner kronor.
— Vi vill inte säga om det blir i år eller nästa år, men vi närmar oss vinst på helårsbasis. Och hösten är normalt vår bästa tid, säger Anotos finanschef Mats Blom.
Ett av skälen är att en av Anotos största partners, det amerikanska bolaget LeapFrog som säljer utbildningsmaterial och leksaker med Anotos teknik, har sin starkaste försäljningsperiod under hösten och inför jul. LeapFrog har nyligen lanserat en uppföljare till sin första Anotoprodukt.
Det senaste kvartalet var också det första som gav Anoto royaltyintäkter från samarbetet med ett icke namngivet företag kring mobiltelefonchip. Anoto fick på så vis in 2 miljoner kronor under perioden april-juni, och enligt Mats Blom räknar man med att den posten växer framöver.
I övrigt satsar bolaget framför allt på området formulärhantering, där antalet användare ökade med 10 procent under årets andra kvartal.
Av Lisa Kirsebom