Börsnoterade Sigma säljer den Malmöbaserade reklambyrån ID Kommunikation. Byråns grundare Bengt Lundahl och VD Johan Fernö betalar 6,4 miljoner kronor för verksamheten.
Ännu ägs ID Kommunikation av bolaget Berika – som ägs till 70 procent av Sigma och till 30 procent av Bengt Lundahl och Johan Fernö. På en extra bolagsstämma i augusti klubbar IT-koncernen en försäljning av företaget. Anledningen är att verksamheten inte passar in i Sigmas övergripande strategi.
— Det är ömsesidigt att vi inte drar nytta av varandra, säger Sigmas ekonomichef Lars Sundqvist till Rapidus.
De senaste åren har koncernen knoppat av en rad mindre bolag. I fjol såldes Sigma Infotech i Malmö och Datorex i Bollnäs. I våras tog Informator över Sigma Education i Malmö.
ID Kommunikation har drygt trettio anställda och omsatte 34,2 miljoner kronor under 2006. Byrån gjorde en vinst efter finansiella poster på 1,3 miljoner.
— Monetärt har försäljningen väldigt liten påverkan. Men bolaget har tagit en del ledningsresurser, säger Lars Sundqvist.
Sigma har i dag släppt sin halvårsrapport. Bolagets rörelseresultat rasar från 50 miljoner till minus en miljon, bland annat på grund av nedskrivning av värdet i ID Kommunikation. Sigma ökade dock omsättningen under första halvåret fjorton procent till 716 miljoner.
Företaget flaggar nu för lägre vinst än väntat under helåret 2007. Bland annat har förväntningarna för den danska verksamheten sänkts. Vid 10.30-tiden hade aktien backat nära tio procent.
Av Kristian Svensson