DSB/First Group får i fortsättningen köra alla tåg över Öresundsbron. Bolaget har vunnit dubbelt och fått uppdraget att sköta tågtrafiken på båda sidor av Sundet.
Efter en lång upphandlingsprocess står det alltså klart att Skånetrafiken tillsammans med länstrafikbolagen i näraliggande län och Danska Trafikstyrelsen har valt samma operatör för Öresundstågen och Kystbanen. I dag trafikeras den skånska sidan av SJ, medan DSB kör på den danska.
Kontraktet är värt 435 miljoner kronor per år på vardera sida Sundet, förutsatt att alla optioner faller ut. Upphandlingen har på den svenska sidan utgått från ett grunduppdrag gällande Öresundståg i Skåne, med trafik i angränsande län lagd som optioner. Senare i år beslutar den svenska regeringen om dessa optioner skall falla ut, så att DSB/First Group även får köra Öresundstågen vidare mot Kalmar, Växjö, Göteborg och Halmstad.
Fyra operatörer har deltagit i upphandlingen: SJ i samarbete med hongkongbaserade MTR, DSB tillsammans med brittiska First Group, tyska Deutsche Bahn samt brittiska Arriva som i söndags tog över pågatågen. Franska Veolia Transport drog sig ur eftersom bolaget inte ville lägga bud på tågtrafiken i Skåne respektive på Sjælland, utan bara på den samlade brotrafiken.
DSB/First Group måste nu ta itu med att få verksamheten att fungera med det ständigt ökande antalet tågresenärer över Öresundsbron. De nya tåg som redan har beställts kommer inte att räcka till utan fler tågsätt behövs. Skånetrafiken anser också att det kan behövas fler avgångar från Svågertorp till Köpenhamn.
— Kontraktet innehåller bonusmöjligheter. Kvalitén ska förbättras och resandet ska öka – båda måste vara med för att man ska tjäna något, säger Gunnar Hermansson, projektledare vid Skånetrafiken.
De nuvarande avtalen har förlängts och löper ut vid årsskiftet 2008/2009 då den nya operatören tar över.
Av Malin Nävelsö