Helsingborg är testområde när nystartade Comrett lanserar Rifrif.se, en lokalt baserad internetportal. Den tekniska lösningen levereras av Incordia i Helsingborg och Incordias VD Jörgen Bertilsson sitter också i Comretts styrelse.
Comrett vill göra en användarvänlig portal där all information och alla erbjudanden är lokala. Sajten körs igång 1 oktober. Målet är sedan att starta fler lokala sajter, om satsningen i Helsingborg slår väl ut. Malmö kan som stor region få tre riktade sajter, uppger utvecklings- och marknadschefen Michael Rausman, som tidigare drivit egen reklambyrå.
Enligt Michael Rausman har många företag sin absolut största marknad i närområdet och är inte betjänta av att marknadsföra sig över hela världen.
— Internet är lokalt – inte globalt, och folk tycker det är rörigt att söka, säger han.
Rifrif är inte en sökmotor utan delar upp informationen i kategorier i stället. Sajten är en kombination av kategoriserade företagsannonser och en mer allmän servicespalt med nytta och nöje som Comrett tillhandahåller.
Företagsuppgifterna uppdateras regelbundet med hjälp av adress- och uppgiftsregistret PAR. Sajten är gratis att använda och finansieras genom att företagen som presenteras betalar för abonnemang. Comretts VD Magnus Lindstam är också styrelseordförande, och företaget grundades av honom och Michael Rausman i mars i år.
Av Malin Nävelsö