Den franska vinsajten 1855 har nyligen blivit kund hos IT-företaget Avail Intelligence i Malmö. 1855 är en av Frankrikes största vinhandlare på nätet, med 15.000 viner i sortimentet.
Avail arbetar nu för att etablera sig internationellt, med ett första fokus på Tyskland, Frankrike och Storbritannien. 1855 är företagets första kund i Frankrike. Vinsajtens namn syftar för övrigt på det betydelsefulla år då en klassificering för Bordeauxviner presenterades.
Även på hemmaplan expanderar Avail. Företaget tog precis sin tredje kund i Danmark, det familjeägda Bestseller som bland annat marknadsför klädmärkena Vero Moda, Jack & Jones och Name It.
Avails algoritmbaserade produkt registrerar och förutsäger folks köpbeteende på nätet och kan användas för att göra presentationen på en sajt mer personlig.
— Vi har egentligen inte så många konkurrenter, i och med att vår produkt är så högteknologisk, säger Avails VD Rolf Elmér.
I augusti 2006 genomförde företaget en emission på 20 miljoner då riskkapitalfonden Scope kom in som ägare. De pengarna skall täcka investeringarna fram till och med november 2008. Omsättningen beräknas ligga på fem miljoner i år, enligt Rolf Elmér. Företaget har i dag tretton anställda.
Av Malin Nävelsö