Borstahusen Kommunikation utanför Landskrona får möbeljätten Ikea och livsmedelsföretaget Findus som nya kunder.
Byrån har tidigare haft ett mindre samarbete med Ikea Family, men nu handlar det om marknadsföring för samtliga Ikeavaruhus i Sverige – såväl i dagspress som inne i varuhusen. Kontraktet med Findus Foodservices, som säljer mat till restauranger och storkök, gäller marknadsföring gentemot andra företag, vilket är Borstahusens huvudsakliga verksamhet.
Bolaget hette tidigare Borstahusen Informationsdesign och ökade förra året omsättningen med nära 50 procent, från 12 miljoner kronor 2005 till 17 miljoner 2006. Inklusive frilansar sysselsätter man i dag ett tjugotal personer.
— Vi kommer nog behöva rekrytera till hösten. Både för de här nya kontrakten och andra som ligger i pipelinen, säger VD Tomas Bäckefjord.
Borstahusen ägs till 85 procent av grundaren och styrelseordföranden Göran Rossling och till 15 procent av Tomas Bäckefjord. Ett planerat samgående med Adera Group i Göteborg avstyrdes för ett år sedan då byrån istället valde att expandera med egna medel.
Av Erik Olausson