IT-företaget Brimstone i Malmö öppnar i dagarna kontor på Manhattan och storsatsar nu på att marknadsföra sig i USA och Europa. För att finansiera satsningen gör Brimstone en emission riktad till befintliga ägare. Målet är att ta in sex miljoner kronor, varav fem miljoner garanteras av största ägaren affärsmannen Bo Håkansson.
Pengarna skall användas till säljinsatser de kommande 12-18 månaderna, enligt bolagets grundare och operative chef Sebastian Merlöv. Den börsnotering som tidigare planerats skjuts nu på framtiden.
— Det finns helt enkelt inte fysisk tid att ta tag i en börsnotering, säger Sebastian Merlöv.
Kontoret i New York bemannas just nu med en halvtidstjänst. Målet är att expandera det amerikanska dotterbolaget med tre till fem personer inom ett år. Även på hemmaplan rekryterar Brimstone till den internationella satsningen och har hittills i år anställt tre nya medarbetare.
Brimstones produkt är baserad på Microsofts CRM-system för kundvård. Hittills har bolaget främst varit inriktat på kunder inom medicinteknik och dagligvaruhandel. Nu lanseras en variant av CRM-systemet anpassad för tjänsteföretag. Bland de första kunderna finns Sigma Exallon.
Brimstone arbetar uteslutande med Microsoft-produkter och har ett intensivt samarbete med mjukvarujätten. Bland annat bekostar Microsoft mycket av Brimstones marknadsföring på den amerikanska marknaden.
Under 2006 gjorde Brimstone ett svagt positivt resultat på en omsättning på fjorton miljoner kronor. I år prioriteras expansion framför vinst, enligt Sebastian Merlöv.
Av Malin Nävelsö