måndag 21 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Lifebox kör smörgåsbil på Ideon

Hälsomåltidsföretaget Lifebox rullar igen – både bildligt och bokstavligt. Sedan någon månad tillbaka säljs det nya konceptet Mättande mackor hos bland andra Preem och träningskedjan Forum, och i förra veckan startade Lifebox en ambulerande försäljning på Ideon i Lund.

— Det är som Hemglassbilen ungefär, men vi får inte tuta. Vi stannar på fasta tider och fasta platser. Det här passar bra att göra på ställen där det finns många företag men få matställen, säger bolagets grundare Susanne Thorén.

Hon har fram till nu fungerat som VD för bolaget, men blir i dagarna istället produktutvecklare i Lifebox. Anna Bergh, tidigare marknadsansvarig på SydGrönt i Helsingborg, tar över VD-posten. Susanne Thorén hade jobbet från bolagets start 2003 fram till förra våren, då hon avgick på grund av oenigheter med övriga ägare. Kort därefter begärdes bolaget i konkurs och tillgångar och varumärke köptes av affärsmannen Olof Andersson som tidigare drivit SydGrönt. Thorén återkom då som chef.

— Redan då var vi överens om att vi skulle söka någon annan efter ungefär ett år. Att placera en produkt på marknaden är vad jag är bra på, snarare än att administrera ett bolag, säger Susanne Thorén.

Lifebox smörgåsbil gör nu tre stopp på Ideon och ett i centrum, vid Lunds Energi. På sikt ska det även bli en Malmörutt. Förra veckan hade bilen med sig ungefär 60 mackor per dag, och på tisdagen såldes allihop redan vid första stationen. Den nya idén har marknadsförts genom gratisprover, och kontaktpersoner på Ideon som blivit ombedda att sprida ryktet.

Mackorna är nyckelhålsmärkta och ska så långt det är möjligt produceras med lokala råvaror. De såldes i mindre skala hos Friskis & Svettis under en period i höstas, och enligt Susanne Thorén blev det då klart att Lifebox behövde sköta distributionen själva för att försäkra sig om kvalitén. Bolaget finns i Limhamn och har tre anställda.

Av Lisa Kirsebom

Hälsomåltidsföretaget Lifebox rullar igen – både bildligt och bokstavligt. Sedan någon månad tillbaka säljs det nya konceptet Mättande mackor hos […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Vägen från kris till tillväxt

    E-handelsjätten BHG Group visar tillväxt igen efter tio kvartal av fall. Rapidus har träffat vd Gustaf Öhrn som berättar hur han styrt bolaget genom ett omfattande stålbad – och hur koncernen nu ska växla upp.

  • Cantargia i superaffär – med bismak

    Läkemedelsbolaget Cantargia i Lund säljer ett forskningsprogram till japaner och kan som mest få in mer än 6 miljarder kronor på affären. Samtidigt kom resultat från bolagets toppkandidat som var en besvikelse.

  • Zaplox i knipa

    Låsbolaget Zaplox tappade sin vd Tess Mattisson i våras då hon gick till kunden Assa Abloy. ”Hårt slag” sade styrelsen då. Nu upprättar bolaget kontrollbalansräkning.

  • AAK och Mildef vinnare bland skånska rapporterna

    ,
    Det verkar räcka med att inte backa alltför mycket för att göra aktiemarknaden glad. Trots att de flesta rapporter visade upp obefintlig eller negativ tillväxt togs de emot ganska väl på börsen. Men ett bolag har det riktigt kämpigt.