Hälsomåltidsföretaget Lifebox rullar igen – både bildligt och bokstavligt. Sedan någon månad tillbaka säljs det nya konceptet Mättande mackor hos bland andra Preem och träningskedjan Forum, och i förra veckan startade Lifebox en ambulerande försäljning på Ideon i Lund.
— Det är som Hemglassbilen ungefär, men vi får inte tuta. Vi stannar på fasta tider och fasta platser. Det här passar bra att göra på ställen där det finns många företag men få matställen, säger bolagets grundare Susanne Thorén.
Hon har fram till nu fungerat som VD för bolaget, men blir i dagarna istället produktutvecklare i Lifebox. Anna Bergh, tidigare marknadsansvarig på SydGrönt i Helsingborg, tar över VD-posten. Susanne Thorén hade jobbet från bolagets start 2003 fram till förra våren, då hon avgick på grund av oenigheter med övriga ägare. Kort därefter begärdes bolaget i konkurs och tillgångar och varumärke köptes av affärsmannen Olof Andersson som tidigare drivit SydGrönt. Thorén återkom då som chef.
— Redan då var vi överens om att vi skulle söka någon annan efter ungefär ett år. Att placera en produkt på marknaden är vad jag är bra på, snarare än att administrera ett bolag, säger Susanne Thorén.
Lifebox smörgåsbil gör nu tre stopp på Ideon och ett i centrum, vid Lunds Energi. På sikt ska det även bli en Malmörutt. Förra veckan hade bilen med sig ungefär 60 mackor per dag, och på tisdagen såldes allihop redan vid första stationen. Den nya idén har marknadsförts genom gratisprover, och kontaktpersoner på Ideon som blivit ombedda att sprida ryktet.
Mackorna är nyckelhålsmärkta och ska så långt det är möjligt produceras med lokala råvaror. De såldes i mindre skala hos Friskis & Svettis under en period i höstas, och enligt Susanne Thorén blev det då klart att Lifebox behövde sköta distributionen själva för att försäkra sig om kvalitén. Bolaget finns i Limhamn och har tre anställda.
Av Lisa Kirsebom