måndag 2 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Minc-dansken som utmanar webbgiganterna

Kort sagt: IT-entreprenör, trebarnspappa, Öresundspendlare – och VD för ett av regionens mest hajpade bolag: Polar Rose. Nikolaj Nyholm har, trots mindre än tio år i arbetslivet, redan hunnit dra igång flera företag och beskrivits som Googles utmanare av den ansedda affärstidningen Red Herring.

Rapidus tog en morgonfika med den Indienfödda dansken som efter trettio år hamnade på Minc i Malmö, och i dagarna lanserade webbtjänsten som ska locka miljontals användare.

Av Kristian Svensson

Tjugo minuter före vårt möte skickar Nikolaj Nyholm ett SMS om att han blir lite sen. Han sitter på Öresundståget efter att ha lämnat barn på skola och dagis i Köpenhamn. Den sistfödda är bara nio månader och fortfarande hemma med mamma i gathuset på Vesterbro.

Själv är Nikolaj Nyholm född i New Delhi av danska föräldrar. Under uppväxten bodde familjen i bland annat Nairobi, Los Angeles och Costa Rica. Mamman arbetade inom Röda Korset och pappan för Danmarks utrikesdepartement. Sedan tio år tillbaka är Köpenhamn basen för Nyholm. Där startade han 1999 IT-företaget Speednames. Idén var att sälja tjänster för domänregistrering på internet.

I mars år 2000 hade bolaget runt tio anställda och en månadsomsättning runt en miljon euro. Då kom smällen. IT-branschen gick in i väggen och Speednames försäljning dalade. Nikolaj Nyholm säger: “Tidigare registrerade folk alla möjliga domännamn till projekt som de bara tänkt på. I mars bröts den stigande kurvan”. Men Speednames överlevde och stöptes under 2001 om till ett dotterbolag inom Ascio Technologies, som också säljer teknik och lösningar för hantering av domännamn.

Nikolaj Nyholm hoppade av det operativa arbetet inom Ascio under 2003. Företaget fortsatte växa och köptes i vintras upp av brittiska Group NBT för 18,3 miljoner pund. Under tiden hade Nikolaj Nyholm hunnit både starta och lägga ner ett nytt bolag. Det hette Organic Network och sysslade med trådlöst internet. Oenigheter med investerarna om hur företaget skulle drivas vidare fick Nyholm och övriga grundare att kasta in handduken 2005.

Han dyker upp till vår morgonträff klädd i militärgröna byxor, med ett nyckelband dinglandes från fickan, och lugnt gående i gymnastikskor med neonfärgade snören. Inte mycket skvallrar om att han för mindre än ett år sedan var med och bärgade fyra miljoner euro i riskkapital till det lilla Minc-bolaget Polar Rose. Investerare var Nordic Venture Partners.

Det var under sin tid på medieföretaget O’Reilly som Nikolaj Nyholm kom i kontakt med dåvarande Ground Truth Visions VD Jan Erik Solem. Företaget var inriktat på att sälja sin teknik för ansiktsidentifiering i digitala bilder till säkerhetsbranschen. Nu har fokus lagts om. I dagarna lanserades Polar Rose som en bildbaserad söktjänst på internet. Det skedde i all tysthet och så här långt har knappt femtio användare tillgång till produkten.

Exakt vad som ligger i planerna för Polar Rose på sikt vill Nyholm inte prata så mycket om. Nu ska i alla fall tjänsten lanseras allt bredare. Målet är miljontals användare världen över – och sannolikt att på sikt bli en del av något större.

Nikolaj Nyholm tog över VD-posten i samband med investeringen. Han flyttade in på den kommunala företagsinkubatorn Minc, trots att han tidigt i karriären svurit på att inte ta emot stöd från offentliga institutioner.

Pendlingen över Sundet talar han bara gott om. Det finns tid att både förbereda och summera upp dagen. “Genom åren har jag ganska naturligt sökt mig mot Sverige. Jag vet inte varför, kanske har jag en lite svensk profil” säger han tankfullt.

I slutet av förra året blev Nyholm omslagspojke på det amerikanska riskkapitalmagasinet Red Herring. Budskapet var att Polar Rose kan göra det Google inte kan. I dag sysselsätter Polar Rose tio personer i Malmö, samt sju i Warszawa och Amsterdam där bolaget har haft lättare för att hitta mjukvaruutvecklare.

Just rekrytering är en av en ledares viktigaste uppgifter, anser Nyholm. “Sedan jag började jobba har jag använt nära femtio procent av min tid till rekrytering”. Han menar att det finns en paradox i att bygga nya företag under högkonjunktur. Det är relativt sett lättare att få riskkapital, men betydligt svårare att hitta rätt personal. “Det är inte nu vi bygger de stora grejerna. Det kommer inget nytt Wikipedia under 2007. Det kommer när folk har tid och är hungriga, inte när man kan hämta ut stora lönecheckar på existerande företag” säger Nyholm.

Annars ser han sig som den som kan förstå marknaden – något som är extra viktigt i teknikorienterade företag. Själv är han ekonom, men utan avslutade studier. “Jag kan förstå teknologin, och förstå den djupt, men inte skriva en rad kod. Jag är bron mellan ingenjörerna och användarna”.

Den rådande konjunkturen är både hög och lång, men Nikolaj Nyholm ser ingen bubbla i den. “Runt sekelskiftet tittade folk mer på att marknadsföra idéerna än att bygga dem. Nu finns det en väsentligt högre grad av realism i projekten”.

Han ser inga större skillnader mellan danskt och svenskt entreprenörskap. Reglerna för att ha anställd personal skiljer sig åt och nog är det så att danskar säljer sina företag mer medan svenskar bygger dem inifrån, resonerar Nyholm.

Däremot tycker han att det finns olikheter inom forskningsvärlden. I Sverige är det lättare att få forskningsanslag: riskkapitalbranschen i Danmark försöker dra fram intressanta idéer ur universiteten, medan det svenska systemet bygger på att finansiera ett bredare forskningsarbete så att forskarna själva kan ta hand om sina immateriella rättigheter, menar han.

Nyholm har beskrivits som en affärsmässig visionär med stor insikt i vart internet är på väg. Entusiastisk, temperamentsfull och ödmjuk är också omdömen som nämnts.

På Polar Rose vill han skapa en grupp människor med olika funktioner, så det inte märks om han finns kvar eller inte. För vad som händer längre fram i Nikolaj Nyholms liv är delvis höljt i dunkel. Med tre barn känner han sig mer stadgad än någonsin, Öresundsregionen är basen. Men lusten att ta sig an nya utmaningar finns kvar. “Jag kan inte sluta bygga nya saker” konstaterar han.

Kanske är det där vi hittar det som drar Nyholm till Sverige, det som gör att den 31-årige dansken känner sig lite svensk. Enligt honom själv är den breda grogrunden för kreativitet och nya idéer bättre på den svenska sidan Sundet. Och vad skulle passa en serieentreprenör bättre?

Kort sagt: IT-entreprenör, trebarnspappa, Öresundspendlare – och VD för ett av regionens mest hajpade bolag: Polar Rose. Nikolaj Nyholm har, […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Inimini – vad hände sedan?

    PODD: Inimni är bolaget som säljer begagnade barnkläder online. I december 2023 gästade bolaget Lejonkulan, en kort tid efter att […]