Reklambyråerna Eminent och The Fan Club går samman. De kommer att arbeta vidare under namnet The Fan Club och ny VD blir Niclas Ek.
De två Malmöbyråerna har redan samarbetat under ett år och enligt Niclas Ek är sammanslagningen ett sätt att bredda byråernas kompetens. Genom att bli större kan de också ta på sig större uppdrag.
The Fan Club är en liten reklambyrå med bara fyra anställda, som de senaste åren har utmärkt sig och vunnit flera priser. Eminent Reklambyrå har däremot elva anställda och fem projektanställda.
— Eminent har många anställda och kan arbeta med större volymer, medan The Fan Club tillför spetskompetens på ett kreativt plan, säger Niclas Ek.
Eminent Reklambyrå omsatte under 2006 tolv miljoner kronor och gjorde en vinst på drygt två miljoner. The Fan Club omsatte strax under fyra miljoner och gjorde en vinst på cirka 300.000. Den nybildade byrån ägs av Niclas Ek och The Fan Clubs grundare Christian Barrett och Ola Obrant Andreasson. Bland kunderna finns läkemedelsbolagen UCB och Orifarm samt medieföretagen Egmont Tidskrifter och Sydsvenskan.
Av Emilia Söelund