måndag 21 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Scandvision startar bolag för tjänster i mobilen

Malmöföretaget Scandvision har i samarbete med Telia utvecklat en ny teknisk plattform som ska överbygga många av de hinder som finns för marknadsföring och informationssökning via mobiltelefonen. Scandvision lägger nu all fortsatt utveckling av mobila kanaler i det nya bolaget Mobile Loyalty Europe.

Det nystartade bolaget ska framför allt ägna sig åt teknisk utveckling av mobil kommunikation och mobila tjänster. Syftet är att skapa effektiva mobila kanaler, som kan användas för marknadsföring, information och prenumerationer.

— Mobilen är en mycket mer komplicerad mediakanal än till exempel webben. Den har en liten skärm och inget tangentbord. Därför är det viktigt att användarna kan nå och få relevant information snabbt, säger Scandvision Communications VD Sterner de la Mau.

Förutom att förenkla funktionerna betonar Sterner de la Mau individanpassning och ett högt värde på tjänsterna. Detta beror på att mobilen uppfattas som en mycket privat ägodel. Kunderna måste därför acceptera marknadsföringen för att man ska kunna arbeta med mobila kanaler kommersiellt.

Mobile Loyalty Europe riktar sig framför allt till olika mediaföretag. Under våren har Scandvision samarbetat med Sydsvenskan i ett pilotprojekt, där just marknadsföring via mobiltelefonen testades.

Sterner de la Mau är än så länge den enda som arbetar med det nya bolaget, men ett antal personer ska rekryteras. Tre personer är redan nu klara och kommer att anställas inom snar framtid. Mobile Loyalty Europe ägs av Scandvisions ledning och ett antal privatpersoner.

Av Emilia Söelund

Malmöföretaget Scandvision har i samarbete med Telia utvecklat en ny teknisk plattform som ska överbygga många av de hinder som […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.