Malmöföretaget Scandvision har i samarbete med Telia utvecklat en ny teknisk plattform som ska överbygga många av de hinder som finns för marknadsföring och informationssökning via mobiltelefonen. Scandvision lägger nu all fortsatt utveckling av mobila kanaler i det nya bolaget Mobile Loyalty Europe.
Det nystartade bolaget ska framför allt ägna sig åt teknisk utveckling av mobil kommunikation och mobila tjänster. Syftet är att skapa effektiva mobila kanaler, som kan användas för marknadsföring, information och prenumerationer.
— Mobilen är en mycket mer komplicerad mediakanal än till exempel webben. Den har en liten skärm och inget tangentbord. Därför är det viktigt att användarna kan nå och få relevant information snabbt, säger Scandvision Communications VD Sterner de la Mau.
Förutom att förenkla funktionerna betonar Sterner de la Mau individanpassning och ett högt värde på tjänsterna. Detta beror på att mobilen uppfattas som en mycket privat ägodel. Kunderna måste därför acceptera marknadsföringen för att man ska kunna arbeta med mobila kanaler kommersiellt.
Mobile Loyalty Europe riktar sig framför allt till olika mediaföretag. Under våren har Scandvision samarbetat med Sydsvenskan i ett pilotprojekt, där just marknadsföring via mobiltelefonen testades.
Sterner de la Mau är än så länge den enda som arbetar med det nya bolaget, men ett antal personer ska rekryteras. Tre personer är redan nu klara och kommer att anställas inom snar framtid. Mobile Loyalty Europe ägs av Scandvisions ledning och ett antal privatpersoner.
Av Emilia Söelund