Från 0 till 200 avslutade affärer på fem månader. Sedan lanseringen i december har Malmöföretaget OMMH Scandinavias nätbaserade upphandlingstjänst för trycksaker, Printbid, förmedlat affärer för närmare 6,5 miljoner kronor, uppger VD Ola Andersson.
Upphandlingstjänsten riktar sig speciellt till små och medelstora företag som vill göra mindre inköp där ett enkelt och billigt anbudsförfarande är helt avgörande. Systemet kan liknas vid en offentlig auktion där inköparen beskriver uppdraget och leverantörerna successivt bjuder över varandra i kvalitet eller under varandra i pris.
— Trycksaker lämpar sig väldigt väl för den här typen av tjänst. Tryckerier som har ledig kapacitet kan till exempel söka på uppdrag efter önskat leveransdatum, säger Ola Andersson som tidigare varit VD för Malmöförlaget Aktuell grafisk information.
Totalt har bolaget, som i februari flyttade in i företagsinkubatorn Minc, nio sajter för upphandling inom olika branscher. De övriga åtta har bara varit igång några veckor och har än så länge blygsam omsättning.
Enligt Ola Andersson har OMMH Scandinavia hittills dragit in runt en kvarts miljon på Printbid, men allt överskott pumpas in i marknadsföring och expansion. Till slutet av sommaren räknar han med att bolaget har fyra anställda.
Av Erik Olausson