…som fått ett webbuppdrag från Lunds universitet.
Vad ska ni göra för universitet?
— Vi ska hjälpa dem med internetstrategin. De har en brokig skara sajter i dag och en traditionell syn på digitala medier. Rekryteringsprocessen av studenter börjar svikta. Vi ska få universitetet att framstå som piggare i digitala medier.
Varför behövs det?
— De måste börja förstå hur unga kommunicerar med varandra. På universitetet är man duktig på sina saker, men de måste bli bättre på att kommunicera det.
Är mindre och nyare lärosäten bättre på att kommunicera?
— Ja, det tycker jag. Luleås tekniska högskola satsar tungt på ett alternativt sätt att kommunicera för att öka incitamentet att flytta till Luleå. Traditionella universitet lockar inte unga längre som de en gång gjort.
Vad behöver Lunds universitet göra åt sin profil?
— Som jag ser det nu behöver de synas och närvara i fler kanaler, exempelvis i ungdomscommunities och mobila kanaler. Beslutet om var man ska studera är stort, och då måste unga kunna hämta all information de behöver på sitt sätt.
Om ett par veckor ska du till en konferens om innovationsjournalistik på Stanford University i Kalifornien, vad ska du göra där?
— Jag ska sitta i en panel och diskutera innovationer inom journalistiken – vad traditionella medier kan lära sig av nya medier och tvärtom. Sedan ska jag hålla ett föredrag om alternativa intäktskällor, hur man på nya sätt kan tjäna pengar på internet.
Nio personer arbetar på Good Old, som drog igång i höstas och bland andra har Sydsvenskan och Bonnier Tidskrifter bland kunderna.
Av Kristian Svensson