lördag 19 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Attraction breddar verksamheten – satsar på event

Malmöbyrån Attraction, som hittills mest sysslat med direkt- och relationsmarknadsföring i digitala medier, expanderar inom två nya affärsområden. Genom satsningar på e-handel och eventmarknadsföring räknar ledningen med att bolagets omsättning ska växa med 50 procent även i år.

— De stora eventbyråerna finns i Stockholm, det är ofta de som kommer hit och hjälper de större företagen. Här ser vi en lucka på marknaden i södra Sverige, menar VD Per Lindeblad.

Han räknar med att bolagets omsättning växer från 10 miljoner kronor 2006 till 15 miljoner i år. Samtidigt ska personalstyrkan öka med ytterligare ett par personer till tjugotalet anställda.

Byrån har redan i dag enstaka projekt inom de nya affärsområdena. Bland annat hjälper de Micro bildelar i Helsingborg med e-handel och Proffice i Malmö med events. Funderingar finns även på ett fjärde affärsområde, marknadsföring i mobiltelefoner, där byrån just nu deltar i ett pilotprojekt med Sydsvenskan.

En expansion i Danmark, antingen med eget kontor eller genom danska samarbetspartners, ligger också på lut.

Trots den aggressiva satsningen på delvis oprövade marknadsföringsmetoder är Per Lindeblad inte orolig för att byrån tar sig vatten över huvudet.

— Det är lätt hänt att bara dra iväg på nya coola grejer, och man ska nog passa sig för att bara satsa på en kanal, som webben till exempel. Men vi jobbar med kundrelationer, antingen det är genom event, kampanjer eller digitala medier, så vi sitter rätt säkert.

Inför satsningen på e-handel och webbmarknadsföring har byrån tagit hjälp av IT-pionjären Håkan Dennersten, grundare av internetkonsulten Netch i Lund.

Attraction gjorde 2006 en vinst på en knapp miljon kronor. Bland kunderna finns Telia Sonera, Visma, Öresundskraft och det danska bioteknikbolaget Exiqon.

Av Erik Olausson

Malmöbyrån Attraction, som hittills mest sysslat med direkt- och relationsmarknadsföring i digitala medier, expanderar inom två nya affärsområden. Genom satsningar […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.