tisdag 27 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Attraction breddar verksamheten – satsar på event

Malmöbyrån Attraction, som hittills mest sysslat med direkt- och relationsmarknadsföring i digitala medier, expanderar inom två nya affärsområden. Genom satsningar på e-handel och eventmarknadsföring räknar ledningen med att bolagets omsättning ska växa med 50 procent även i år.

— De stora eventbyråerna finns i Stockholm, det är ofta de som kommer hit och hjälper de större företagen. Här ser vi en lucka på marknaden i södra Sverige, menar VD Per Lindeblad.

Han räknar med att bolagets omsättning växer från 10 miljoner kronor 2006 till 15 miljoner i år. Samtidigt ska personalstyrkan öka med ytterligare ett par personer till tjugotalet anställda.

Byrån har redan i dag enstaka projekt inom de nya affärsområdena. Bland annat hjälper de Micro bildelar i Helsingborg med e-handel och Proffice i Malmö med events. Funderingar finns även på ett fjärde affärsområde, marknadsföring i mobiltelefoner, där byrån just nu deltar i ett pilotprojekt med Sydsvenskan.

En expansion i Danmark, antingen med eget kontor eller genom danska samarbetspartners, ligger också på lut.

Trots den aggressiva satsningen på delvis oprövade marknadsföringsmetoder är Per Lindeblad inte orolig för att byrån tar sig vatten över huvudet.

— Det är lätt hänt att bara dra iväg på nya coola grejer, och man ska nog passa sig för att bara satsa på en kanal, som webben till exempel. Men vi jobbar med kundrelationer, antingen det är genom event, kampanjer eller digitala medier, så vi sitter rätt säkert.

Inför satsningen på e-handel och webbmarknadsföring har byrån tagit hjälp av IT-pionjären Håkan Dennersten, grundare av internetkonsulten Netch i Lund.

Attraction gjorde 2006 en vinst på en knapp miljon kronor. Bland kunderna finns Telia Sonera, Visma, Öresundskraft och det danska bioteknikbolaget Exiqon.

Av Erik Olausson

Malmöbyrån Attraction, som hittills mest sysslat med direkt- och relationsmarknadsföring i digitala medier, expanderar inom två nya affärsområden. Genom satsningar […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Advokater ska få AI-stöd – inte ersättas

    AI-assistenter intar snart varje bransch, med löfte om att lätta på det administrativa oket. Nu lanserar IT-bolaget Katscenter en juridisk AI-partner som ger advokater mer tid till det mänskliga hantverket.

  • Landet lagom är fullt av enhörningar

    Det råder en bild av att det är svårt att resa riskkapital i Sverige. Det är inte helt sant. I själva verket har Sverige ett av Europas starkaste ekosystem för riskkapital. Det skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist med uppmaningen: Våga drömma, våga stötta.