lördag 19 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Medicon Valley-bolagen på jättemässa i USA i fritt fall

Antalet bioteknikföretag från Medicon Valley på BIO-mässan i Boston i maj faller i det närmaste fritt, jämfört med förra året i Chicago. Det har varit svårt att få in anmälningar, även om BIO är världens största bioteknikforum där det knyts kontakter över hela världen – men framförallt i USA.

Copenhagen Capacity meddelar nu att man stängt för ytterligare anmälningar. Förra året steg deltagarantalet i Medicon Valleys monter från fjorton till femton företag. I år har antalet rasat till elva. Fem bolag återkommer från i fjol medan sex är nya.

— Det går bra inom bioteknik. Aktörerna har mycket att göra, och några har lämnat besked att de inte har nya produkter att presentera. Novo Nordisk kommer också ha en egen monter, förklarar koordinatorn och marknadsassistenten Anja Erntgaard på Copenhagen Capacity.

Copenhagen Capacity och Region Skåne står bakom Medicon Valley-montern. Men också det danska handelskontoret i Los Angeles och Medicon Valley Academy har på sina hemsidor annonserat efter kandidater till BIO 2007. Också denna gång är montern en del av den skandinaviska paviljong som arrangeras av de nordiska länderna.

De sex danska företagen är ALK-Abelló, Niels Clauson-Kaas, Høiberg (nytt), Santaris Pharma (nytt), TopoTarget (nytt) och ViroGates (nytt). De svenska deltagarna är Active Biotech, Hansa Medical, Camurus, Stricent (nytt) och TFS Trial Form Support (nytt). Även Medicon Valley Academy och Medicon Valley Magazine finns i montern.

Mässan arrangeras av Biotech Industry Organization (BIO) och har sedan 1993 ökat antalet deltagare från 1.300 till över 19.000 i Chicago i fjol. I år väntas en liknande siffra. Exempelvis kostar det för ett bolag med tre skyltar 55.000 danska kronor att delta.

Av Keld Broksø

Antalet bioteknikföretag från Medicon Valley på BIO-mässan i Boston i maj faller i det närmaste fritt, jämfört med förra året […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.