…en utmärkelse som delades ut i dag på Konsumentkraftdagen. Bakom priset står DetectiveMarketing.com i samarbete med Sveriges Reklamförbund och tidningen Affärsvärlden. Odqvist leder Malmöföretaget Light My Fire som säljer moderna elddon och friluftsprodukter.
* Hur yttrar sig din passion?
— Ja du, säg det. Jag är jätteglad för det här priset och anledningen till att jag har fått det är väl att jag brinner för det jag gör. Jag har haft turen att få en massa människor omkring mig som också brinner för vår verksamhet. Bland annat vår designer Joachim Nordwall som var med i Stockholm nu när jag tog emot priset.
* Varför är det viktigt för ett företag med en passionerad VD?
— Utbudet i dag är obegränsat och konsumenterna kan välja. Då tror jag att engagemanget kan vara ett konkurrensmedel. Man kan försöka förmedla en känsla av lite mer hjärta, lite mer energi. Som kund vill man inte bara bli betraktad som en hög med pengar.
* Vad betyder passionen för er verksamhet?
— För Light My Fires del betyder det mycket. Vi har folk som vi aldrig skulle ha råd att betala, som är engagerade för att de tycker det är kul. En sådan person är copywritern Steve Strid som arbetat med till exempel Babybjörn och Absolut.
* Hur tror du att näringslivet kommer att förändras i framtiden?
— Jag tror vi står inför lite av ett generationsskifte, men där det fortfarande finns en del gamla organisationer som inte vill ändra på sig. Och de stora busarna, som Microsoft och så, de kan inte bara köra på som de gör nu. Företagen måste bry sig om konsumenterna.
* Vad har du gjort innan du blev VD för Light My Fire?
— Jag har drivit egna små företag och har väl hela tiden varit en entreprenör. Sedan 1999 drog vi igång Light My Fire, pappsen och jag. Det är ju ett familjeföretag. 2001 bestämde vi oss för att ta in externa krafter och anlitade Claes Andréasson som bland annat arbetat med Absolut i tretton år.
Av Malin Nävelsö