Malmö och Helsingborgs stad planerar att tillsammans med NUTEK satsa åtta miljoner kronor i ett treårigt projekt för att hjälpa unga förmågor att få fart på sina projekt- och affärsidéer.
I en inkubatorliknande miljö ska de under 4-6 månader få såväl coachning som hjälp med administration, marknadsföring och andra kringaktiviteter. Huvudtanken är att väcka entreprenörslusta, oavsett om det gäller ett kulturprojekt, en klädinsamling eller en konkret affärsidé.
— 73 procent av alla mellan 18 och 30 år kan tänka sig bli företagare. Men bara fyra procent är det, det är det glappet vi vill göra något åt, säger projektledaren Ulrika Forsgren med referens till NUTEK:s entreprenörskapsbarometer från 2006.
Även om detaljerna för projektet, som går under arbetsnamnet KreativitetsCenter, ännu inte är spikade ska det enligt planen vara igång redan till sommaren, enligt Mats Nilsson på Helsingborgs stads näringslivskontor. Inledningsvis deltar ett tjugotal personer i vardera Malmö och Helsingborg. Lunds kommun är med i projektet som observatör.
Av Erik Olausson