Malmöbolaget Scandvision har producerat tio kortfilmer för Sony Ericssons nya mobiltelefoner. Snuttarna bygger på temat ”Vuxna leker” och är tänkta att visa mediespelarnas kapacitet, men även inspirera användarna till att skapa eget filmmaterial.
De tjugo sekunder långa filmerna ska finnas inlagda i många av telefonerna som Sony Ericsson nu lanserar.
— Vi får erfarenhet av att trycka ut våra produktioner i mobila kanaler. Det betyder mycket, säger Deni Dimovski som i vintras rekryterades från Epsilon för att bli kreativt ansvarig för Scandvisions satsning på mobile entertainment.
Han menar att en film inte bör ta mer än 1,5 megabyte i minnesutrymme för att fungera bra i dagens telefoner. Trots effektiva metoder för filkomprimering handlar därmed mobilfilm än så länge mest om korta snuttar. Men det finns det också andra skäl till.
— Det finns undersökningar som visar att du tröttnar på att titta på film i nallen efter fem minuter. I första hand kommer mobilen mest användas för kortfilm och distributions av trailers, säger Deni Dimovski.
Scandvision, med ett fyrtiotal anställda, sysslar även med kommunikation samt filmproduktion till TV och andra medier. Enligt preliminära siffror omsatte bolaget drygt 40 miljoner kronor under 2006 och visade en vinst före skatt på drygt tre miljoner.
Av Kristian Svensson