lördag 24 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Malmöbyrå säljer Paris Hiltons dofter

Med en 70-procentig ökning av omsättningen och en fördubbling av vinsten blev 2006 något av ett triumfår för webbyrån KAN i Malmö.

— Nyckeln för oss har varit stora kunder, då får vi återkommande köp, säger VD Per Harrysson.

Senast i raden av uppdrag är kampanjsajten för Paris Hiltons nya parfymserie.

Det var 2005 som Per Harrysson och nio kollegor från IT-konsultbolaget Mandator bröt sig loss för att bilda en egen webbyrå. I dag är de 22 anställda och letar nya lokaler. Omsättningen förra året var drygt 15 miljoner kronor och vinsten två miljoner.

Bland kunderna märks Sony Ericsson, Ikea och reklambyråer som McCann i Malmö. Nyligen har byrån också skrivit kontrakt med det danska fastighetsbolaget CenterPlan, ett första steg in på den danska marknaden.

Per Harrysson tycker att suget efter webblösningar inom marknadsföring och kommunikation börjat öka igen i IT-bubblans efterdyningar. Något som inte minst märks på byråns senaste uppdrag för Malmöföretaget Scandinavian Cosmetics, som bland annat säljer skandaldrottningen Paris Hiltons parfymer i Sverige. Kampanjen, som lanseras i slutet av februari, förlitar sig helt på internet.

— En annons i någon kvällstidning hade förmodligen inte fungerat. Det finns inte många i målgruppen som läser dessa, säger Per Harrysson.

Av Erik Olausson

Med en 70-procentig ökning av omsättningen och en fördubbling av vinsten blev 2006 något av ett triumfår för webbyrån KAN […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Starfish – vad hände sedan?

    PODD: Starfish of Sweden har utvecklat en teknologi för madrasser och andra möbler som gör att trycksår kan undvikas. Den […]