Börsnoterade Precise Biometrics har problem med sina affärspartners. Företaget tvingas nu skriva ner värdet på satsningen i Kina samt den i somras kommunicerade affären om ett europeiskt passprojekt med fingeravtrycksbiometri.
Siffrorna för 2006 redovisas i dag och är ingen munter läsning för Lundabolaget. Förlusten ökar till 90,9 miljoner kronor från 41 miljoner helåret 2005. Under fjärde kvartalet har investeringen i det kinesiska samarbetsbolaget Smart Unicorn Solutions skrivits ned med 25,2 miljoner.
— Vi har levererat vad vi anser att vi åtagit oss, men har inte kommit vidare i samarbetet med Smart Unicorn. Vi ser en stor marknad i Kina men har kommit en bit ifrån varandra i affärsuppgörelsen, säger kommunikationschefen Ann-Sofi Höijenstam och uppger att satsningen i Kina skrivits ner drygt 50 procent.
Bolaget sänker också förväntningarna på den tjugomiljonersaffär i ett mellanstort europeiskt land, där Precise i samarbete med Worldwide Trust levererar Match-On-Card-licenser till pass – som skulle börjat ges ut andra halvåret 2006.
— Man har inte börjat ge ut passen än. Vi har ingen direkt ingång till myndigheten och ser inte vår partner som seriös längre. Vi kan inte ha dåliga projekt skvalpandes utan rensar nu allt för att börja på ett friskt år, säger Ann-Sofi Höijenstam.
Inklusive de omstruktureringskostnader som gjorts i samband med höstens personalneddragningar landar den totala nedskrivningen på 48 miljoner kronor. Under 2006 omsatte företaget 47,7 miljoner kronor, jämfört med 45,1 miljoner året innan.
Av Kristian Svensson