Konsultföretaget ProScience på Ideon byter strategi. Hittills har bolaget sålt sitt analysinstrument Befor direkt till kunder, men hädanefter kommer man att samarbeta med managementkonsultföretag som ska erbjuda instrumentet som en del av sina tjänster. Det betyder att ProScience klarar sig med färre anställda än planerat, och att man skrinlägger tidigare planer på att öppna säljenheter i Stockholm och Göteborg.
— Det här är ett viktigt steg för oss. Vi är ett litet företag och måste fokusera våra resurser på att utveckla verktyget som sådant, säger VD och grundare Anders Larson.
Befor används för att analysera hur väl ett företag fungerar vad gäller bland annat ledarskap och personalens hälsa och trivsel. Resultatet blir en översikt över bristerna, och hur mycket dessa kostar företaget i förlorad vinst.
ProSciences första samarbetspartner är Business Advantage på Ideon, ett litet företag med två anställda. Diskussioner pågår också med större potentiella partners i Göteborg och Stockholm. Enligt Anders Larson kommer man att upprätta avtal som innebär att ProScience går in och genomför sin analysprocess när en kund så önskar, och får betalt per tillfälle. Bland kunderna hittills finns Malmöbolagen Sigma Exallon och Sigma Integra, och kemijätten Akzo Nobel.
Anders Larson är enda anställd i ProScience, som också anlitar en person på provisionsbasis. Företaget har brutet räkenskapsår och visar inga halvårssiffror, men har uppgivit som mål en omsättning på närmare 2,5 miljoner kronor under verksamhetsåret 2006-07, med en vinst på 25 procent. I styrelsen finns bland andra Bona Kemis ekonomidirektör Jan Selmerhagen.
Av Lisa Kirsebom