fredag 23 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

BILDREPORTAGE: Bro-VD med kennelkaraktär vill se fler busspendlare

I torsdags började Caroline Ullman-Hammer sitt nya jobb som VD för Öresundsbron. I morse mötte hon Rapidus läsare på frukostmöte. Där avslöjade hon att hon tycker att Malmö kommun gott kunde ha tagit ett ekonomiskt ansvar för bomässan Bo01, att hon kan tänka sig att satsa på GPS-navigatorer för broresenärerna – och att hon har stora likheter med en fransk bulldogg.

På plats var bland andra Carina Brorman från SVT, Malmö kommunstyrelses ordförande Ilmar Reepalu, Sam Aston på Epsilon IT samt bemanningsföretaget Inhouses Malmöchef Jonas Nilsson.

Advokatbyrån Moll Wendéns matsal i centrala Malmö är full med folk, lyssnarna sitter på stolar ända ut i hallen framför receptionsdisken, när Øresundsbro Konsortiets nya VD Caroline Ullman-Hammer genomgår sitt eldprov: Kan halländskan hälsa på malmöitiskt vis?

— Du måste luta huvudet lätt bakåt, och säga “Hallå…!”, förklarar intervjuaren, Rapidus grundare Jan Wifstrand, medan han släpar karaktäristiskt på ordet.

Ullman-Hammer tippar huvudet och producerar sedan ett ganska övertygande “hallå”.

— Ja, men det ska ske samtidigt, påpekar Jan Wifstrand.

— Ska jag göra det igen? frågar hon tjänstvilligt.

Det behövs dock inte, första försöket godkänns. Det är en vänligt avslappnad och milt leende Caroline Ullman-Hammer som tar emot morgonens frågor – även då hon pressas på områden som brons prispolitik, eller sitt tidigare ledarskap för bomässan Bo01 som gick i konkurs.


— Vilket är ditt ansvar för att det gick på näsan? frågar Jan Wifstrand.

— När jag kom in hade det hela redan seglat ganska snett – det var vårt ansvar att se till att mässan blev av. Att sedan mässdelen gick dåligt var naturligtvis hemskt tråkigt, säger Caroline Ullman-Hammer.

Hon betonar dock att hon i efterhand sett arrangemanget som enormt framgångsrikt för Malmö som stad.

— Så det ekonomiska fiaskot för mässan har blivit en investering för framtiden?

— Ja. Så egentligen tycker jag att kommunen kanske kunde ha tagit sitt ansvar där.


Tomas Avenborg på Lunds kommun minglade med Annika Jalgén och Christer Wallin från W&D Boktryckeri. Totalt slöt över 130 personer upp på Rapidus första frukostmöte för året.

Vad gäller prissättningen på broresorna, pikar Jan Wifstrand den nytillträdda VD:n med att inte ens en nobelpristagare i ekonomi klarar av att beskriva prissystemet.

— Jo då, jag kan! utbrister Caroline Ullman-Hammer självsäkert.

Hon gör ett tappert försök, och lyckas någorlunda. För en pendlare: fullt pris de första 15 resorna, sedan betydligt billigare de följande 45. Eller var det 50? Men Wifstrand ger sig inte.

— Ja, men sedan vid varje månadsskifte måste man börja om igen! Den regeln gäller ju inte om man är företag. Är det inte lite taskigt att straffa de privata pendlarna varenda månad?

— Vadå företag, menar du lastbil eller? Då är du ju i en annan klass… Ja, nu har jag ju bara varit i fem dagar på jobbet, men…

Caroline Ullman-Hammer vill inte gå med på något annat än att pendlarna fortfarande har ett bra pris och ett bra avtal. Däremot är hon öppen för en del andra broidéer som Rapidus lagt fram. Till exempel den om GPS-navigatorer med perfekt kännedom om Öresundsområdet, för flitiga broanvändare.

— Det var bra, det tycker jag vi borde ta rakt av. Särskilt som jag själv är så dålig på att hitta, säger Ullman-Hammer.


Moll Wendéns Helena Kristjansson flankeras av Ingrid Boije och Anna Holm
från Öresundsbron.

Öresundsbrons statistik för 2006 visar att i genomsnitt elva bilar i minuten passerade över bron. Det är inte tillräckligt, menar nya VD:n. Kapaciteten är större än så, och detta är något hon ska jobba med, intygar hon. Men klimatproblemen då? Ska vi verkligen uppmuntra folk att köra mer bil?

— Tågtrafiken hade ökat lite mer förra året, och det är bra. Ska vi ha en stor inpendling för arbete i Köpenhamn kan inte alla köra bil. Men de kunde åka buss! Då skulle jag tjäna lite pengar också, skojar Caroline Ullman-Hammer.

Jan Wifstrand ifrågasätter Öresundsbrons flitiga PR-verksamhet, och får en diplomatisk antydan till medhåll.

— Ni är ju bara en bit väg och järnväg och tar betalt för det – men på hemsidan är det massor av rapporter och analyser. Behöver ni vara en “Öresundsorganisation”, det finns ju andra som gör sådant? frågar Wifstrand.

— Visst gör det det. Och jag tror att man måste se över vad man ska ha och släppa. Men jag tror också att regionen behöver alla de olika krafter som kan verka för integrationen.


Malin Lantz och Martin Godaly på rekryteringsföretaget
Delectus Amrop Hever trotsade snöslasket för att höra
Rapidus grundare Jan Wifstrand intervjua Öresundsbrons
nya VD Caroline Ullman-Hammer.

Caroline Ullman-Hammer har haft ett antal chefsjobb, förutom de hos Öresundsbron och Bo01. Senast kommer hon från arbetet som regiondirektör för Banverket. Ursprungligen funderade hon på att bli lärare, fast kom på att det inte passade henne. Då blev hon intresserad av sociologi, men det “blev man inget på” fick hon höra och sökte därför in på Socialhögskolan i Lund, på sociallinjen. Hon kom inte in – men hamnade på förvaltarlinjen istället.

— Ibland har man tur! konstaterar Caroline Ullman-Hammer.

Nuförtiden förvaltar hon saker, och när hon inte gör det lägger hon sin tid på bland annat att sy – dottern i London tar med förtjusning emot kläder, vilket Caroline ser som ett högt betyg – och shoppa skor.

Jan Wifstrand halar fram ett papper och meddelar att gästen nu ska genomgå ett karaktärstest. Svara ja eller nej på frågorna. Är du sällskaplig och social? Ja. Lojal mot din ägare? Jaaa…? Lekfull? Ja, det är jag nog. Sportig och aktiv? Vill vara. Vaken och alert? Ja. Gillar barn? Ja.

— Då så. Det här är Svenska kennelklubbens beskrivning av hur en fransk bulldogg ska vara, och du stämmer i alla fall in på fyra av fem kriterier.

Det är ju bra, eftersom Caroline Ullman-Hammer själv har två stycken franska bulldoggar; Ruben och Kramochpuss.


Rapidus Jan Wifstrand langar sprit till den lyckliga publiken.

Frukostmötet avslutas med en snabb tävling, där Caroline Ullman-Hammer står mot publiken i kampen om ett antal miniatyrflaskor dansk snaps. “Gissa artisten” är uppmaningen, när ett antal låtar med bro- och vattentema spelas upp i högtalarna. Artisten Tommy Nilsson tog Carl Gustaf Trägårdh från Trägårdh & Falkenborn Advokatbyrå hem utan problem, och Springsteen naglade Magnus Jando från Øresundsbro Konsortiet fast innan sångaren ens kommit igång. Eric Clapton var det däremot ingen som kände igen, så den flaskan fick Caroline. VD Ullman-Hammer tog dessutom emot en alldeles egen broskiva, att lyssna på i med- och motgång; en Rapidus Bridge Remix.

Text: Lisa Kirsebom

Foto: Kristoffer Lindblad

I torsdags började Caroline Ullman-Hammer sitt nya jobb som VD för Öresundsbron. I morse mötte hon Rapidus läsare på frukostmöte. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Starfish – vad hände sedan?

    PODD: Starfish of Sweden har utvecklat en teknologi för madrasser och andra möbler som gör att trycksår kan undvikas. Den […]