fredag 18 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

ICA kollar kundbeteende med Lundateknik

Handelskedjan ICA har börjat kartlägga sina kunders beteende med digital teknik. En Maxibutik i Malmö och en i Stockholm har nu övervakningsutrustning från Lundabolaget Cognimatics i taket.

Cognimatics har utvecklat en mjukvara som räknar personer i bilder. I ICA-butiken på Toftanäs i Malmö sitter tjugo kameror kopplade till datorer som räknar antalet människor som passerar.

— Man kan hägna in ett område, exempelvis grönsaksdisken, med kameror i taket och få en uppfattning om hur folk rör sig. ICA är intresserade av det för att skapa layouter till affärerna. De lägger rätt mycket möda på att studera sånt här och normalt gör man det manuellt, säger Cognimatics VD Rikard Berthilsson.

Han uppger att det inte går att ta ut riktiga bilder från utrustningen utan att kamerorna i princip fungerar som sensorer. I och med detta ska inte några tillstånd för övervakning behövas.

ICA har nu testat systemet i snart tre månader. Rikard Berthilsson hoppas att handelsjätten vill rulla ut tekniken i fler butiker, men vill även fördjupa samarbetet till att också handla om övervakning vid exempelvis reklamskyltar – för att se hur många som vänder på huvudet och läser en viss annons.

Cognimatics är baserat på Ideon Innovation och grundades 2003 av fyra forskare vid Matematikcentrum på Lunds universitet. I dag arbetar nio personer på företaget. Under senaste räkenskapsåret omsattes knappt 1,5 miljoner kronor.

För ett år sedan sålde bolaget räknetekniken till börsnoterade Axis, som ska använda mjukvaran i liknande lösningar. Cognimatics säljer också programmet Face Warping till en mobiltelefontillverkare, vilket är en underhållningsprodukt som kan förvränga fotograferade ansikten. De fyra grundarna, varav Rikard Berthilsson är en, äger verksamheten till största delen. Som extern finansiär finns universitets holdingbolag LUAB.

Av Kristian Svensson

Handelskedjan ICA har börjat kartlägga sina kunders beteende med digital teknik. En Maxibutik i Malmö och en i Stockholm har […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.