tisdag 15 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Danska TracTrac ska vinna svenska skidåkare med GPS-system

Det tre år gamla utvecklingsbolaget TracTrac i Lyngby norr om Köpenhamn inleder nu via återförsäljare en kampanj gentemot svenska längdskidåkare för att sälja ett GPS-system som berättar var de bästa skidspåren finns. Hittills fungerar systemet i fyra stora norska skidområden, bland annat Geilo och Trysil.

Metoden är enkel: förarna av de maskiner som kör upp skidspåren har TracTracs GPS-enhet på sig och färdvägen registreras på en virtuell spårkarta. På en hemsida kan åkarna se var maskinerna kör för tillfället, och var de befann sig exempelvis två eller sex timmar tidigare. På så vis hittar åkarna de färskaste spåren – inte minst viktigt i områden som kan omfatta så mycket som 100 kilometer skidspår.

Bolaget har sex anställda och det var en av de tre ägarna, Chris Terkelsen, som fick idén till systemet under sin tid i det danska orienteringslandslaget. Där används systemet nu till att via storskärm ge åskådarna en bättre överblick över orienteringsloppet, och Terkelsen säger att han har fler sportgrenar i åtanke där systemet skulle kunna användas.

TracTrac har efter ett par års verksamhet nu börjat få fart på omsättningen. Bland annat har man täckt Berlin Maraton och en del mountainbike-lopp. Spårningssystemet gav också 2005 en order från danska TV2, då kanalen utrustade journalister och produktionsmedarbetare med GPS-system under valet till folketinget, så att producenten kunde se var medarbetarna befann sig under valkvällen.

Chris Terkelsen räknar med att TracTrac ska slå igenom i Sverige innan vårvärmen har smält snön i skidspåren.

Av Keld Broksø

Det tre år gamla utvecklingsbolaget TracTrac i Lyngby norr om Köpenhamn inleder nu via återförsäljare en kampanj gentemot svenska längdskidåkare […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.