Utbildnings- och konsultföretaget Mercuris dotterbolag Sälj & Marknadshögskolan har inlett ett samarbete med handbollslaget H43 i Lund. Tanken är att till hösten starta en affärsutbildning för elitidrottare i Skåne.
Planen är att dra igång en ettårig utbildning med 24 platser i Lund. Inriktningen ska vara försäljning och marknadsföring. I kursupplägget kommer hänsyn tas till idrottarnas tränings- och tävlingstider, bland annat ska missade lektioner kunna tas igen. Förhoppningen är att skolningen leder till jobb när sportkarriären är över.
H43 ska nu ut i näringslivet och ragga företag som är intresserade av att delta i programmet, som inkluderar ett antal månaders praktik.
— Vi har redan förankrat detta hos några av våra sponsorbolag. Företagen måste vara i ett läge då det är intressant att rekrytera personal ungefär ett år in i framtiden, säger H43:s ordförande Roland Ekström.
Klubben ska också bearbeta idrottsföreningar i Skåne för att få ihop deltagare till skolan. Själv har H43 ett par påtänkta namn. Utbildningen kostar pengar men Roland Ekström uppger att föreningen ska betala för sina elever.
— Det är ingen tvekan om att folk som satsar intensivt på idrott eftersätter sin utbildning. Vi vill ta ett socialt ansvar för vad som händer efter karriären. Kan man ge idrottarna en affärsmässig utbildning kan det bli en källa för näringslivet att rekrytera ur, säger Roland Ekström.
I slutet av januari startar en liknande kurs knuten till Edsbyns Bandy. Fyra spelare från den klubben deltar tillsammans med skidåkare, fotbolls- och handbollsspelare. Konceptet är skapat av före detta förbundskaptenen för fotbollslandslaget Tommy Söderberg och Sälj & Marknadshögskolans VD och rektor Tommy Roos.
— En av tankarna vi hade var att bygga upp kluster av olika typer av idrottare, säger Tommy Roos.
Av Kristian Svensson