onsdag 16 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Omstöpt GCI Malmö halkar efter men ökar vinsten

Medan Malmös två största PR-byråer, Aspekta och Sund Kommunikation ökat kraftigt i byråintäkt sista året, har marknadstrean GCI Malmö varit mer inriktad på konsolidering. Byråintäkten hamnade på knappt åtta miljoner, vilket är i nivå med motsvarande period föregående år (utbrutet 12 månader ur det förlängda räkenskapsåret 2004/05). Men vinsten ökade, dock är det inte offentligt hur mycket.

— Vi har haft en oerhört stark utveckling de senaste fyra åren, även om det varit lite lugnare senaste året då vi försökt konsolidera. Därför kan vi inte skryta med samma tillväxt som Sund Kommunikation och Aspekta, men lönsamheten har förbättrats. Beläggningen per kund har ökat och vi satsar mer på PR, eftersom intresset har ökat, säger VD Mikael Lagerwall, som räknar med att öka både omsättning och lönsamhet under 2007.

Under året lämnade fyra medarbetare byrån, medan fem personer nyrekryterades. Enligt Lagerwall var personalomsättningen en följd av byråns beslut att fokusera mer på området hälsa och läkemedel, som komplement till den tidigare inriktningen på livsmedel.

— Vi vill vara duktiga på både livsmedel och läkemedel och hälsa som ligger mitt emellan. Processen inleddes hösten 2005 med en kompetenskartläggning, som ledde fram till att ett antal medarbetare lämnade oss och några nya kom in, säger han.

Bland de nyrekryterade under 2006 finns Margareta Reis, medicine doktor i psykiatri med inriktning mot farmakologi, Annika Pettersson som arbetat sju år med försäljning och marknadsföring hos läkemedelsbolaget GlaxoSmithKline och Filippa Törnwall, tidigare journalist på Sydsvenskan.

Av Thomas Frostberg

Medan Malmös två största PR-byråer, Aspekta och Sund Kommunikation ökat kraftigt i byråintäkt sista året, har marknadstrean GCI Malmö varit […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.