onsdag 16 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Tronskifte på gång efter rekordtillväxt hos Malmös PR-byråer

Det växer så det knakar i Malmös PR-bransch. Stadens två största byråer, Aspekta och Sund Kommunikation, ökade förra året byråintäkten med 40 respektive 60 procent. Det innebär att Sund Kommunikation nu för första gången kan utmana Aspekta om titeln som Malmös största PR-byrå, men det blir kamp in på mållinjen.

Den hittillsvarande ettan Aspekta redovisar en byråintäkt på 14 miljoner för 2006, jämfört med 10 miljoner året innan. Rörelseresultatet blev 2,3 miljoner, en förbättring med en miljon. Antalet anställda har ökat från 10 till 13 under året.

Hos Sund Kommunikation ökade byråintäkten med drygt 60 procent till 32-33 miljoner kronor, men det gäller för hela koncernen. Bolaget särredovisar inte hur det går för de olika kontoren. Baserat på Malmökontorets andel av de anställda under året skulle byråintäkten här stanna på drygt 10 miljoner kronor, men enligt VD Carl-Johan Wachtmeister var nivån dock väsentligt högre än så redan vid utgången av november månad. December återstår att slutredovisa och Rapidus beräkningar visar att den till slut hamnar på 14 miljoner eller möjligen något över.

— Malmö har haft ett riktigt bra år med stark orderingång, starkare än de övriga kontoren. Vi kommer definitivt att komma i nivå med det, säger Carl-Johan Wachtmeister.

Därmed skulle Sund Kommunikations Malmökontor ha kommit i kapp och möjligen gått om Aspekta i fråga om byråintäkt under 2006. Men medan Aspekta ökar sin vinst sjunker den hos Sund Kommunikation från 3,3 miljoner 2005 till ”ett par miljoner” under förra året.

— Förklaringen är dels kostnader för vår expansion i Stockholm, dels en större nedgång under sommaren 2006 jämfört med året före, säger Carl-Johan Wachtmeister.

Sund Kommunikation har i dag 35 anställda, varav 10 i Malmö.

Båda byråerna tror på en stark fortsättning för PR-branschen under 2007. Aspekta siktar på att nå en byråintäkt kring 16 miljoner med en vinstmarginal på 15 procent.

— För 2007 ser vi fortsatt starka signaler efter en mycket stark höst, men vi kommer att fokusera på konsolidering och tillväxttalen blir därför mer normala i år, säger Carl-Johan Wachtmeister på Sund Kommunikation.

Av Thomas Frostberg

Det växer så det knakar i Malmös PR-bransch. Stadens två största byråer, Aspekta och Sund Kommunikation, ökade förra året byråintäkten […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.