Hemlig konsument med rätt att shoppa. Så kan drygt 31.000 personer i databasen hos svenska Better Business presentera sig. Inom kort drar firman igång i Köpenhamn med varumärkesorganisationen Superbrands svenska VD Mats Holmberg som ansvarig.
Vallentunabaserade Better Business startades 1995. Affärsidén handlar om att utvärdera företagskunder genom att skicka in anonyma shoppare. Bland annat har Axfood, The Phone House och Hallbergs fått besök av “mystery shoppers” från Better Business, som sammanställer hur de hemliga konsumenterna bemötts på ett antal förutbestämda punkter.
— I de flesta uppdragen får kunderna ett flertal besök de första månaderna. Sedan fortsätter programmet med kontinuerligt återkommande besök, säger VD Veronica Boxberg Karlsson.
Senaste året har franchiseverksamhet dragits igång i både Norge och på Island. I början av 2007 är det Danmarks tur. Bolaget omsatte tio miljoner kronor under 2005 och ägs av grundaren Veronica Boxberg Karlsson. Knappt tio personer jobbar på firmans kontor.
Better Business tar löpande in nya “mystery shoppers”. Ersättning utgår vid spionshoppandet – ofta med ett par hundralappar.
Av Kristian Svensson