onsdag 16 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Sårbehandling ska växa tvåsiffrigt för Coloplast under 2007

En internationell storsatsning med den nya bandageprodukten Biatain-Ibu ska ge det börsnoterade medicinteknikbolaget Coloplast i Humlebæk norr om Köpenhamn tvåsiffrig tillväxt på sårmarknaden under nästa år.

Det senaste räkenskapsåret var ökningen ”bara” sex procent för hud- och sårvårdsprodukter, som stod för drygt 1,2 miljarder danska kronor av Coloplasts totala omsättning på 7,2 miljarder under senaste räkenskapsåret. I mars lanserades Biatain-Ibu i Danmark och därefter följde flera andra europeiska länder. Det nya bandaget frigör läkemedlet ibuprofen i kroniska sår och dämpar smärtan. Konceptet fick europeiskt patent för drygt ett år sedan och bedöms ha en global potential i miljardklassen.

Coloplast förklarade nyligen på årsstämman att produkten ska lanseras på alla väsentliga marknader under 2006 och 2007. Efter Europa handlar det om bland annat Kanada. Redan under nästa år ska Biatain-Ibu ge koncernen global tvåsiffrig tillväxt inom sårbehandlingsområdet.

— Omsättningsökningen ska vända tillbaka till tvåsiffriga nivåer under 2006/2007 efter lanseringen av Biatain-Ibu på de betydande sårmarknaderna i Europa liksom att lansering i USA väntas bidra positivt.

— Den ska självklart vidare ut i världen. Den är ännu inte FDA-godkänd i USA men det är ett mål. Försäljningen följer våra förväntningar och det är mycket bra, säger Coloplasts internationella produktchef Jens Hove.

Den globala marknaden för produkter för sårbehandling uppskattas till 15 miljarder danska kronor per år. Coloplast har bolag i 22 länder och fabriker i bland annat Danmark, Tyskland, USA och Kina. Totalt sysselsätter Coloplast 7.000 personer världen över och utöver sårbehandling finns produkterna inom urologi, stomi och bröstimplantat.

Av Keld Broksø

En internationell storsatsning med den nya bandageprodukten Biatain-Ibu ska ge det börsnoterade medicinteknikbolaget Coloplast i Humlebæk norr om Köpenhamn tvåsiffrig […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.