En internationell storsatsning med den nya bandageprodukten Biatain-Ibu ska ge det börsnoterade medicinteknikbolaget Coloplast i Humlebæk norr om Köpenhamn tvåsiffrig tillväxt på sårmarknaden under nästa år.
Det senaste räkenskapsåret var ökningen ”bara” sex procent för hud- och sårvårdsprodukter, som stod för drygt 1,2 miljarder danska kronor av Coloplasts totala omsättning på 7,2 miljarder under senaste räkenskapsåret. I mars lanserades Biatain-Ibu i Danmark och därefter följde flera andra europeiska länder. Det nya bandaget frigör läkemedlet ibuprofen i kroniska sår och dämpar smärtan. Konceptet fick europeiskt patent för drygt ett år sedan och bedöms ha en global potential i miljardklassen.
Coloplast förklarade nyligen på årsstämman att produkten ska lanseras på alla väsentliga marknader under 2006 och 2007. Efter Europa handlar det om bland annat Kanada. Redan under nästa år ska Biatain-Ibu ge koncernen global tvåsiffrig tillväxt inom sårbehandlingsområdet.
— Omsättningsökningen ska vända tillbaka till tvåsiffriga nivåer under 2006/2007 efter lanseringen av Biatain-Ibu på de betydande sårmarknaderna i Europa liksom att lansering i USA väntas bidra positivt.
— Den ska självklart vidare ut i världen. Den är ännu inte FDA-godkänd i USA men det är ett mål. Försäljningen följer våra förväntningar och det är mycket bra, säger Coloplasts internationella produktchef Jens Hove.
Den globala marknaden för produkter för sårbehandling uppskattas till 15 miljarder danska kronor per år. Coloplast har bolag i 22 länder och fabriker i bland annat Danmark, Tyskland, USA och Kina. Totalt sysselsätter Coloplast 7.000 personer världen över och utöver sårbehandling finns produkterna inom urologi, stomi och bröstimplantat.
Av Keld Broksø