torsdag 22 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Beepsend letar reklampartners för digital marknadsföring

Ett svenskt hushåll får kilovis med reklam i brevlådan varje år. En del av den annonseringen vill Malmöföretaget Beepsend kapa åt sig. Ett utskick till över tretusen reklamfirmor ska nu ragga partners i den svenska byråvärlden.

Beepsend drogs igång under hösten och har som Rapidus tidigare rapporterat finansmannen Sten K Johnson som största investerare. Affärsidén är att sälja styckvis reklam- och informationsutskick via e-post och SMS. Inga abonnemangskostnader är knutna till tjänsten, som nyligen öppnades i Sverige.

I veckan får 3.200 företag inom reklam och kommunikation en presentation av verksamheten. Beepsends syfte är att hitta samarbetspartners för att ta gemensamma affärer med kunder som vill annonsera digitalt.

— Vi kan tekniken och tillhandahåller tjänsten för själva utskicken, men vi är inte en reklambyrå som kan den strategiska och grafiska biten, säger marknadschefen Elisabeth Brevenson.

Enligt Statistiska Centralbyrån omsatte direktreklambranschen två miljarder kronor under 2003. Den digitala annonseringen är dock fortfarande i sin vagga, menar Elisabeth Brevenson och VD Runar Hreinsson som inte vill prata om när Beepsend kan tänkas bli lönsamt, men uppger att konceptet kan komma att tas utomlands redan nästa år.

Båda understryker hur viktigt det är att inte bli förknippade med spam, det vill säga oönskad e-post. Därför får alla mottagare av utskick från Beepsend möjligheten att direkt till bolaget meddela om man inte önskar fler utskick från en viss avsändare. Lagen säger att det måste finnas en tidigare relation mellan exempelvis ett företag och en person för att få skicka erbjudanden – något som inte gäller direktreklam i brevlådan.

Av Kristian Svensson

Ett svenskt hushåll får kilovis med reklam i brevlådan varje år. En del av den annonseringen vill Malmöföretaget Beepsend kapa […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad