Sedan tidningen Kvällsposten relanserade sin sajt kvp.se för cirka två månader sedan har trafiken ökat stadigt – och nu är kvp.se större än sydsvenskan.se, uppger Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen Nya Medier, där Kvällspostens regionala webbsatsning ingår.
— Sedan flera veckor är vi större än Sydsvenskan på nätet. Vi samarbetar med tidningen City Malmö-Lund och publicerar deras material och jag utesluter inte att det blir fler samarbeten, till exempel med TV4 Öresund, som vi tidigare haft samarbete med, säger Thomas Mattsson till Rapidus.
Sydsvenskans sajt har den senaste månaden haft 170.000-190.000 unika läsare i veckan, enligt KIA Index som mäter webbtrafik. Motsvarande tal är inte offentliga för kvp.se, som är en lokal version av modertidningen Expressens sajt. All trafik redovisas därför i klump under expressen.se, men Thomas Mattsson uppger att Kvällspostens sajt under vecka 45 hade 242.000 unika läsare, jämfört med Sydsvenskans 172.000.
— Från och med vecka 40 har vi varit större än sydsvenskan.se, utom vecka 42 då de hade 8.000 fler besökare, säger han.
Expressen har byggt ut de regionala sajterna kvp.se och gt.se i Malmö respektive Göteborg från att skötas av en halvtidsanställd till att nu sysselsätta totalt 17 personer. Samtidigt förbereder Sydsvenskan en större offensiv på webben och håller på att skapa en omkring 25 personer stark grupp för detta, men det oroar inte Thomas Mattsson.
— Det är jättebra om Sydsvenskan kan påverka lokala annonsörer och läsare att flytta över till nätet. Det kan ge oss en enorm trafikökning, eftersom fler kommer att testa kvp.se. På nätet är varumärkena mer utbytbara.
Av Thomas Frostberg