Det börsnoterade Malmöföretaget Aspiro har ökat sitt rörelseresultat för perioden juli-september med drygt 80 procent, från 9,3 miljoner kronor för samma period 2005 till närmare 17 miljoner i år.
— Vi har helt enkelt blivit bättre på att göra det vi gör, säger VD Johan Lenander till Rapidus.
Hans förklaring till resultatförbättringen är framför allt att Aspiro har valt att optimera verksamheten, bland annat genom att säga upp olönsamma annonsavtal och partneravtal som inte visade tillräckligt goda vinstmarginaler. De avslutade partneravtalen är också skälet till att omsättningen för perioden sjunkit något, från 111,3 miljoner kronor till 108,5 miljoner. Resultatökningen efter skatt är ännu kraftigare än rörelseresultatsökningen, från 5,4 miljoner kronor för samma period 2005 till 20,0 miljoner i år. Orsaken är en kombination av ökade vinster och skattemässiga effekter i samband med förvärv.
Aspiro distribuerar mobila tjänster som ringsignaler, spel och bilder. Det görs ofta via partnerbolags webbsajter, och nu har partners som inte genererade tillräckligt många beställningar rationaliserats bort. De frigjorda resurserna har istället investerats i nyare marknadssegment, exempelvis nedladdning av musik, mobil-TV och så kallade communities (virtuella mötesplatser på internet).
— De här områdena är i sin linda, men kommer att växa mycket de närmaste åren, säger Johan Lenander.
Aspiro förvärvade i oktober bolaget Rubberduck med en egen teknisk lösning för mobil-TV, något som Johan Lenander dock räknar med inte påverkar resultatet förrän nästa år.
Bolagets ordförande Erik Mitteregger, i styrelsen sedan 2003 och på ordförandestolen sedan förra våren, har i dag meddelat att han inte ställer upp för omval vid årsstämman i maj. Motiveringen är att bolaget går in i en ny utvecklingsfas med den nya huvudägaren Schibsted som i dag har drygt 40 procent av aktierna. Mitteregger vill lämna över till nya krafter.
Aspiro står fast vid sitt mål om att resultatet på EBITDA-nivå för 2006 blir 65 miljoner kronor, att jämföra med 35,6 miljoner förra året.
Av Lisa Kirsebom