Höganäsbolaget Adio fick sätta stopp för sin egen etablering. Företaget grundades på idén att placera reklamtavlor vid golfbanor och fick sådan respons från golfklubbarna att man knappt kunde möta efterfrågan. I dag har företaget avtal om att montera skyltarna på 120 banor, vilket är runt en tredjedel av alla i Sverige.
— Konceptet har blivit en sanslös succé vad gäller själva etableringsdelen, säger Magnus Liljegren, VD och storägare i bolaget.
Hittills har 110 skyltar satts upp på knappt 50 banor. Monteringen ligger nu nere till efter nyår, för att dras igång igen inför golfsäsongens start i mars. Det återstår att se om reklamköparna tror på konceptet, men de första signalerna är enligt Magnus Liljegren positiva. Adio samarbetar med ClearChannel som står för försäljningen av annonserna och betalar ett slags provision till Adio.
Adio står i sin tur för en fast ersättning till golfklubbarna, som baseras på hur många tavlor klubben har. Tavlorna sätts till exempel vid parkeringsplatsen och i vissa fall vid första utslagshålet.
Adio hade tidigare planer på att sälja in konceptet i Danmark i höst, men man har skjutit på det för att man inte riktigt har “orken och resurserna just nu” säger Magnus Liljegren. I år går bolaget med ungefär den beräknade förlusten, och det handlar om ett sjusiffrigt belopp. Liljegren räknar dock med att redan 2007 börja gå med vinst på årsbasis. Adio ägs till 70 procent av Magnus Liljegren och Christer Månsson, grundare av det börsnoterade mobilföretaget Aspiro som Liljegren suttit i ledningen för. Övriga andelar ägs huvudsakligen av Stockholmsbolaget Rolout Investment AB och Adios ordförande Magnus Stuart.