IT-företaget Apsis och kommunikationsbyrån Good Old, båda i Malmö, gör affärer med webbsatsande Bonnier Tidskrifter. Apsis säljer sin lösning för nyhetsbrev medan Good Old ger konsultrådgivning inom digitala medier.
— Det är två bolag vi vill samarbeta med och som vi valt ut bland en mängd andra, säger förlagschefen Jonas von Hedenberg.
Bonnier Tidskrifter har titlar som Veckans Affärer, Resumé och Dagens Medicin. Enligt Emma Norén, projektledare i den så kallade Digitala gruppen, satsas det nu allt mer på att ha ett nyhetsbrev för att komplettera tidningarna och hemsidorna. Apsis teknik används redan i ett nyhetsbrev hos Ekonominyheterna.se – som är ett samarbete mellan Veckans Affärer och TV4.
— Vi vill att så många som möjligt av våra redaktioner ska ha nyhetsbrev. Det är ett sätt att påminna om tidningen och öka lojaliteten hos läsarna, säger hon.
Relativt nybildade Good Old hjälper Bonnier Tidskrifter med rådgivning inom strategiska frågor.
— Vi anlitar dem för att vara med och jobba fram vår digitala agenda, hur ett tidningsförlag som vi ska agera på framförallt nätet, säger Jonas von Hedenberg.