måndag 14 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Jolifes försäljningsökning bromsad – kunder vill se nya testresultat

Rekordåret kom av sig för medicinteknikbolaget Jolife på Ideon i Lund. Efter vårens rivstart fanns förhoppningar om att närma sig lönsamhet, men nu har nya kundkrav på mer data runt hur hjärtmassageapparaten Lucas fungerar på människor bromsat tillväxten.

Under 2005 såldes knappt 500 enheter av Lucas och senast i maj trodde VD Erik von Schenk på mer än en fördubbling av volymen. Nu räknar han med en försäljning runt fjolårets nivå på 20 miljoner kronor, vilket innebar en förlust på drygt 19 miljoner.

— Större affärer i England har satts i vänteläge. Kunderna tar beslut för hela ambulansdistrikt och då kan det handla om enheter till 200-500 ambulanser på en gång. För att så stora investeringar ska gå igenom krävs mer humandata, säger Erik von Schenk.

Nu vill Jolife ta in cirka nio miljoner kronor i en emission riktad till befintliga aktieägare för att bland annat finansiera kliniska studier, som beräknas bli klara nästa år.

Jolife har precis fått ett godkännande från den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA för att sälja USA-versionen av Lucas. Försäljningen går via distributören Medtronic och väntas komma igång i slutet av november.

Då ska bioteknikbolaget HemoCues förre VD Anders Williamsson också ha efterträtt Semmy Rülf som Jolifes styrelsordförande. Semmy Rülf stannar kvar i styrelsen men lämnar ordförandeskapet på grund av tidsbrist.

— Anders Williamsson har bred erfarenhet från marknadsföring och försäljning i USA genom att ha varit chef för HemoCue i femton år, säger Erik von Schenk.

Drygt femton personer arbetar på Jolife, som ägs till största delen av Lars Sunnanväder, CapMan och InnovationsKapital.

Rekordåret kom av sig för medicinteknikbolaget Jolife på Ideon i Lund. Efter vårens rivstart fanns förhoppningar om att närma sig […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Najell växer med ambitiösa mål

    Det är skillnad på att vara nöjd och att uppfylla mål. Även om det är en bit kvar till målen är en omsättningsökning på 70 procent inte fy skam. Det säger Niklas Najafi Kristensen, grundare och vd för babyproduktföretaget Najell i Lund.

  • Inwido – fönstret ännu bara på glänt

    Fönster- och dörrtillverkaren Inwido har minst sagt ambitiösa tillväxtmål. På mindre än fem år ska bolaget dubbla omsättningen till 20 miljarder kronor. Inte alls omöjligt om man frågar bolagets tävlingsinriktade vd Fredrik Meuller, trots en medioker kvartalsrapport som kom på måndagen.

  • Hänt i vecka 28

    En stjärnspäckad läkemedels-startup får in kapital. Ett annat life-science-bolagt ska avnoteras från börsen. Och nu har kvartalsrapporterna börjat trilla in. Rapidus redogör för de viktigaste skånska affärsnyheterna från veckan som gick.