Företagsinkubatorn Minc i Malmö följer upp Sveriges Televisions flytt till Västra hamnen med en egen satsning på mediebolag. Det är snart tre år sedan Minc drog igång en speciell avdelning för att utveckla unga designfirmor och nu görs det om – med små medieföretag.
— När SVT kommer hit i närheten och det växer fram många teknikföretag som riktar sig till dem så är det intressant för Minc att vara med och stötta den utvecklingen, säger Bodil Rosvall, VD på Minc.
Det är ännu inte klart vad satsningen på mediebolag kommer heta, kanske blir det MedieHub – att jämföra med den DesignHub som startades 2003, där nu drygt fem företag sitter. Planerna håller på att finslipas och möjligheterna till extern finansiering av satsningen undersöks.
— Vi har långt gångna planer på att starta en mediehub – en satsning på teknikbolag med affärsidéer runt rörliga bilder. Vi behöver en finansiering till satsningen och den kan komma från regionen, kommunen eller det privata näringslivet, säger Bodil Rosvall.
TV i mobiltelefoner och ny innovativ TV-produktionsteknik är områden som blir intressanta för den kommande avdelningen, men det är enligt Rosvall inte helt klart vad satsningen ska innehålla.
På Minc, som ägs av Malmö Stad, sitter knappt tjugo företag. Bland finansiärerna finns också Sparbanksstiftelsen Skåne, Malmö högskola, Vinnova/Innovationsbron Syd och Region Skåne. Minc ska hjälpa kunskapsintensiva bolag i Malmö att utvecklas.