På måndag skärps tidningskriget i Skåne när den norska mediekoncernen Schibsted lanserar gratistidningen “.SE” i nära samarbete med systertidningen Aftonbladet. Den skånska editionen av .SE ska spridas i 50.000 exemplar av ett hundratal utdelare på stan i främst Malmö och Lund, men även på större pendlarstationer som i Helsingborg.
Till skillnad från övriga gratistidningsprojekt gör .SE en rejäl redaktionell satsning och kommer från start ha en redaktion på åtta personer som ska bevaka lokala nyheter, nöje och sport. Dessutom samarbetar .SE redaktionellt med Aftonbladet. I satsningen ingår också sajten Allt om Malmö i ny tappning. Totalt arbetar i dagsläget 12 personer i lokalerna på Kattsundsgatan 27 i Malmö, men på sikt ska antalet öka när satsningen byggs ut med bland annat webb-TV.
Annonsförsäljningen i Malmö sköts helt av företaget Annonsdax, som enbart jobbar för Schibstedkoncernen. Hur många av de totalt 40 .SE- säljarna som finns i Malmö vill man dock inte avslöja i dagsläget.
Nyhetschef i Malmö blir Ingrid Carlqvist, tidigare nyhetschef på Kvällsposten, på senare år frilans för Aftonbladet och senast aktuell som författare till Carolina Gynnings bok Ego Girl.
— Vi tränar att göra tidning den här veckan. De flesta skrev nämligen på utan att veta riktig vad det var för en tidning det handlade om, säger Ingrid Carlqvist, som själv kom till .SE för en månad sedan.
Redaktionen består i övrigt av nyhetsreportrarna Daniel Persson, Nadia Bhere och Kajsa Sigvardsson med bakgrund från bland annat Helsingborgs Dagblad, Sydsvenskan och Aftonbladet. Nöjesbevakningen sköts av Per Magnusson, som närmast kommer från KvällsPosten, och Martin Ekelund, tidigare på Aftonbladet. Tomas Johansson kommer från Metro och ska bevaka sport tillsammans med ytterligare en reporter som är på gång.
Målgruppen för .SE är unga läsare, främst i åldern 15-35 år, och tidningen kommer vara i formatet halvberliner (ungefär A4).