Den danska polisen har bekymmer med fortkörning på Öresundsförbindelsen. Under 2005 tredubblades antalet stoppade fartsyndare och hittills i år har de ökat med knappt 70 procent från 2005. De flesta tas i tunneln mellan Peberholm och det danska fastlandet.
— Det är tyvärr en generell tendens att folk kör för fort på Bron. Det är en lång och rak väg, en glimrande bit motorväg. Vi har haft enskilda fall på 200 km/h, säger kommissarie Ole Skov Jensen vid Tårnbypolisen till Rapidus.
Från januari i år till mitten av september har 394 fartsyndare stoppats. Under 2005 togs totalt 234 personer. Enligt Ole Skov Jensen är det i lika hög grad danskar som svenskar som struntar i hastighetsbegränsningen. Han menar också att det inte går att dra slutsatsen att fortkörningen ökar, i stället är det trafikkontrollerna som blivit fler och bättre.
— Grunden till att vi prioriterar tunneln är att gränsen är 90 km/h där. Sedan är det också farligare med olyckor i tunneln än ute på Bron. Det kan ta längre tid att få dit räddningsfordon och om en bil börjar att brinna kan det få stora konsekvenser med farlig rök och dålig sikt, säger Ole Skov Jensen.
På Øresundsbro Konsortiet är man medveten om hastighetsöverträdelserna i tunneln.
— Det är som om bilisterna känner sig mer trygga när de kommer in i tunneln och då vill testa hur snabbt det kan gå, säger informationschefen Anna Holm.
Den danska polisen har ansvar för trafiken i tunneln och den danska delen av själva bron. Strax innan högbron tar den svenska ordningsmakten över. Enligt Anna Holm har den svenska polisen främst haft hastighetskontroller vid betalningsstationen på Lernacken.
Trafiken på Öresundsförbindelsen har ökat stadigt de senaste åren och i genomsnitt körde drygt 14.000 fordon över Bron dagligen under första halvåret i år.