Den tolv år gamla webb- och konsultfirman Whyse i Köpenhamn har de senaste månaderna bytt inriktning för att i högre grad satsa på blogglösningar till företag och organisationer. Fyra av sex medarbetare arbetar nu med bloggar.
Det är en markant skillnad från tidigare då Whyse mest levererade domäner och webbsajter till företag samt sysslade med rådgivning om forskning och möjligheter till stöd och samarbete inom EU:s ramprogram.
Jonas Egebart, VD på Whyse, tog steget till nysatsningen efter en studieresa i USA, där långt flera företag använder bloggar som en del av kommunikations-, kund- och marknadsföringsarbetet.
Under hösten har utvecklingen tagit fart för Whyse. Den senaste kunden är Dansk Iværksætterforening och just nu har bolaget sju-åtta anbud om interna och externa blogglösningar ute.
Jonas Egebart arbetar själv halvtid med bloggar, liksom två andra i den lilla firman, medan marknadskoordinatorn Thomas Elmegaard arbetar heltid med området.
— Vi satsar speciellt på kunskapsföretag och teknologitunga verksamheter. Där finns en stor ökning i efterfrågan, säger Jonas Egebart.
Thomas Elmegaard påpekar att även om man kan ladda ner gratis blogglösningar från internet så är det viktigt för bolagen att lösningarna integreras i den egna webbdesignen. Det är här Whyse ser sin marknad.