söndag 13 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Digital marknadsföring dubblar Malmöbolaget Apsis

Ikea Family gör det, liksom Adidas, Barncancerfonden, Hultfredsfestivalen, butikskedjan Kicks, BTJ i Lund och nyhetsbrevet Foodwire. Använder en teknisk lösning från det lilla IT-företaget Apsis i Malmö för marknadsföring och kundkommunikation via e-post.

Det ledde till att bolaget dubblade omsättningen till 8,7 miljoner kronor under det just avslutade räkenskapsåret, uppger Apsis grundare och VD Anders Frankel.

— Förhoppningen är att vi ska dubbla omsättningen i år igen, säger han och konstaterar samtidigt att vinstmarginalen ökat från år till år.

Bolaget har sedan starten för fem år sedan vuxit till 15 personer, med ytterligare en på väg in. Alla utom en sitter i Malmö.

Även om Apsis lyckats ta en rad stora kunder är prislappen satt så lågt att i stort sett vilket bolag som helst ska ha råd. Månadsavgiften startar på 99 kronor för upp till 100 mottagare och ett utskick i veckan. Sedan ökar kostnaden beroende på antal mottagare och antal utskick. I dag har Apsis omkring 600 kunder. Tillväxten ska främst komma från nya kunder.

Apsis kör systemet som sköter utskicken åt kunderna, men kan koppla samman det med kundernas befintliga webbhotell och publiceringssystem för att undvika att köpbeslutet blir en fråga om att byta ut eller flytta nuvarande IT-lösning. Konkurrenterna är annars främst hemmasnickrade utskick via Microsoft Outlook eller webbhotellens enklare lösningar, enligt Anders Frankel.

— Vi har lagt ner oerhört mycket tid på utveckling. Ingen webbutvecklare ska kunna erbjuda något lika funktionellt och kraftfullt till samma låga pris, säger han.

Förutom lättanvända designverktyg och själva distributionen av e-postutskicken hanterar systemet också felmeddelanden från mottagare och skapar statistik över hur många som faktiskt läser utskicket, vid vilken tidpunkt och vilka länkar de klickar på.

Apsis ägs till 95 procent av Anders Frankel och 5 procent av Lars Nilsson.

Ikea Family gör det, liksom Adidas, Barncancerfonden, Hultfredsfestivalen, butikskedjan Kicks, BTJ i Lund och nyhetsbrevet Foodwire. Använder en teknisk lösning […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Från 40 miljoner till 40 miljarder

    Sedan Fredrik Tiberg klev in som vd för Camurus har bolagets värdering gått från 40 miljoner till 40 miljarder kronor. Rapidus träffar honom på huvudkontoret i Lund för att höra om vägen dit och planerna framåt.

  • Skånska högutdelare – så mycket delar de ut

    Vår och sommar är utdelningstider. Rapidus har tittat igenom 1 000 onoterade skånska företag och hittat högutdelarna, och vilken familj som får mest.

  • Hänt i vecka 27

    Fastighetsbolagen Catena och Wihlborgs kom med rapporter, Prolight fick in sina 100 miljoner och två börs-vdar lämnar sina poster. Det är några av den gångna veckans nyheter.