Kort sagt: Brodirektör Sven Landelius fyller 60 år i morgon och firar i dag med stor mottagning på Luftkastellet i Malmö. Genom åren har Rapidus älskat att kritisera Öresundsbrons ledning för dess dåliga prispolitik, men i dag är dagen för en vänlig gest.
Därför vill vi från Rapidus ge Sven Landelius en konstruktiv 60-årspresent, nämligen fem konkreta förslag på förnyelseprojekt för Öresundsbron med inriktning på prislistan.
Ett projekt om året kommer att hålla dig sysselsatt fram till pensionen, Sven!
Av Thomas Frostberg, chefredaktör och Keld Broksø, Københavnsredaktør
1) Varför kan man inte få hyra Öresundsbron för en dag? Det vore en utmärkt chans för företag och butiker att kunna sponsra broturen. Redan i dag går det att få tillbaka broavgiften hos vissa turistattraktioner, men tänk tanken fullt ut: Fields eller Hansa Compagniet kunde få annonsera på stora reklamskyltar vid betalstationen: I dag betalar vi din tur över Sundet. Alla skulle vara lyckliga! (Brokonsortiet sade i tidernas begynnelse nej till ett liknande förslag när Ideons direktör Hans Möller, på den tiden chef för ett IT-företag i Malmö, försökte hyra bron för en dag. Nu är tiden mogen för lite nytänkande!)
2) Ett av hindren för sänkta bropriser är miljöaspekten, men låt då istället Öresundsregionen bli en föregångare på miljöområdet och uppmuntra miljövänligare körning! Halvera priset för bilar med flera personer för att uppmuntra gemensam pendling, liksom för bilar som körs på miljövänligt bränsle. Det skulle ge både Öresundsbron och regionen profilering på miljöområdet. I Sverige ges redan väsentliga skatterabatter för miljövänliga tjänstebilar, medan debatten just kommit igång i Danmark. (Idén är inte orealistisk, Golden Gate-bron i San Francisco med 40 miljoner fordonspassager om året låter clean air vehicles liksom bilar med tre eller fler personer köra gratis i rusningstrafik.)
3) En annan miljöaspekt: Framför allt den danska sidan av Öresundsregionen är del av en uttalad cykelnation. Tusentals cyklister kör om bilköerna in och ut från Köpenhamns centrum, men kommer cyklisterna till Öresundsbron så blir det stopp, eftersom det aldrig blev någon cykelväg på bron. Gråhundbussen över bron tar inte med cyklar och enda möjligheten är därför att sätta cykeln bak på bilen – eller betala 90 svenska kronor extra för att ta med cykeln på tåget tur och retur. Det är inte tillräckligt bra! En lösning, som Landelius kan ta sig an, är en cykelbuss i skytteltrafik med stopp på respektive sida av Öresundsförbindelsen, så man snabbt kan komma till Amager eller Skåne med cykeln. Det skulle bidra till brandingen av en grön region.
4) Under våren och sommaren har tågresenärerna över Öresunds drabbats av förseningar eftersom detekteringssystemet, som visar om det finns tåg i tunneln, påverkats av fukt. Det har fått signalerna att visa rött så att tågen inte kan passera. Öresundsbron ska nu byta ut en del av säkerhetssystemet mot något mer pålitligt, men slutsatsen är ändå att Öresundstågen fortfarande inte går att lita på och att passagerarna inte kan vara säkra på att komma fram i tid till sina möten. Misstron påverkar i förlängningen Öresundsintegrationen. Inrätta därför en garanti som går ut på att vi kan komma fram i tid över bron. Ha bussar redo för att omgående sättas in vid problem med tågen. I slutändan är det ändå en god affär för Öresundsbron och dess image – och för tågbolagen.
5) Till sist: Den prismodell som Öresundsbron införde i början av förra året med ett lägre fast pris för alla brobizz-användare har visat sig vara en fullständig succé, vilket bevisar att kritiken mot de tidigare så invecklade prislistorna var korrekt. Vi vill egentlige inte förstöra feststämningen i dag genom bråka om det höga grundpriset, men ändå – varför inte ta steget fullt ut och sätta ner priset för alla regionala trafikanter? Det kan bara gynna Öresundsintegrationen ytterligare. Om stockholmare och tyskar tvingas betala ett högre pris för sina sommarresor, så är det trots allt en form av diskriminering vi kan ha överseende med. Och är det politiskt känsligt så spara den åtgärden till sist, till självaste pensionsåret – det vore ett utmärkt sätt att avsluta en framgångsrik tid som brobyggare och Öresundsintegratör på!
Än en gång, grattis Sven Landelius på 60-årsdagen och till en framgångsrik tid som brodirektör!