Helsingborgsbolaget Incordia ska leverera en e-handelslösning till medie- och spelföretaget Egmont Kärnan, som till hösten startar näthandel för sina tidningar och produkter runt dem. Bland varumärkena finns Kalle Anka, Fantomen och Bamse.
Ordern har främst en strategisk betydelse för Incordia. Firmans VD Jörgen Bertilsson menar att traditionella postorderföretag nu intresserar sig allt mer för att börja sälja över internet.
— Vi jobbar med en rad postorderföretag som vill utveckla sin näthandel. Detta blir ytterligare en referenslösning för oss.
Han tror också att affären med Egmont kan växa.
— Det kommer bli ett riktigt drag på sajten, som nog kommer byggas ut ganska omgående.
Incordia ska inte bara bygga själva e-handelsportalen, utan också stå för bland annat marknadsföring av hemsidan och kopplingarna mot bakomliggande logistiksystem. Driften av lösningen kommer även skötas i Incordias servrar.
Under 2004/2005 omsatte bolaget åtta miljoner kronor och visade en vinst runt en miljon. Jörgen Bertilsson räknar med att öka försäljningen till 20 miljoner kronor under 2006. 20 personer arbetar på Incordia, som planerar att anställa ytterligare fyra inom kort.
— Vi upplever en stor efterfrågan från seriösa e-handlare som vill göra rejäla satsningar, säger han.
Bland Incordias cirka 700 kunder finns CDON, AstraZeneca och Tele2. Firman ägs huvudsakligen av fem grundare, varav Bertilsson är en.