Medicinföretaget ViroGates i Köpenhamn har producerat en inledande omgång av sin första produkt, diagnostestet suPARnostic för undersökning av HIV-smittade. Kliniska studier pågår som ska fastställa exakt hur testet ska användas, och avslutas under maj månad. I juli räknar man med att börja försäljningen av testet i Sydafrika.
ViroGates test används för att avgöra när det är dags att sätta in behandling av en HIV-smittad person, något som är viktigt av såväl ekonomiska som medicinska skäl. Om behandling ges för tidigt, ökar risken för att viruset utvecklar resistens mot läkemedlet som då blir overksamt. SuPARnostic ska kosta betydligt mindre än dagens tester, och är särskilt utvecklat för att klara svåra transport- och förvaringsförhållanden i de utvecklingsländer som är ViroGates främsta marknad. Bolaget siktar på att lansera sitt test även i Indien före slutet av 2006, och därefter i Brasilien och Kina.
I Sydafrika ska testet säljas av ViroGates eget dotterbolag, medan försäljningen i övriga afrikanska länder sköts av andra distributörer i samarbete med partnern MissionPharma i Allerød. ViroGates största ägare är grundaren Jesper Eugen-Olsen, och företaget har fått kapital från BioVision, DTU Innovation, Industrialiseringsfonden for Udviklingslandene och bilhandlaren Mads Kjær genom dennes företag The Way Forward.