IT-bolaget Mindroute i Malmö går ihop med Göteborgsfirman Way2IT. Mindroute ökar därmed fokus på formgivning av Internetsidor – en verksamhet som drogs igång ifjol. Way2IT kommer köpa en minoritetsandel av dotterbolaget Mindroute Consulting, som byter namn till Mindroute/Way2IT.
Webbkommunikationsbyrån Way2IT har tre anställda och omsatte runt två miljoner kronor under 2005. Företagets VD Fredrik Ahlström blir högsta chef även på Mindroute/Way2IT.
— Totalt blir det fyra personer i det nya bolaget, men innan sommaren har vi ytterligare en till på väg in, säger Rickard Hansson, VD på moderbolaget Mindroute Software.
Bland Way2IT:s fyrtiotal aktiva kunder finns Procordia Food, Precise Biometrics, CellaVision och Hammarplastgruppen. Mindroute, som utvecklat webbpublicerings- respektive bildhanteringsprogrammen Lemoon och Damoon, har över 250 kunder. Enligt Rickard Hansson är bara ett fåtal gemensamma idag, vilket betyder stora möjligheter.
— Publiceringsverktyg är inte bättre än det slutliga resultatet. Kombinationen med informationsdesign och formgivning är perfekt. Vår omsättning kommer öka. Vi sitter på 270 kunder som vi kan erbjuda mer till, det är en guldgruva. I Way2IT:s kundbas finns det direkt 30 nya prospekts för oss.
Mindroute startades 2002 och omsatte drygt sex miljoner kronor under 2005. Efter samgåendet hoppas Rickard Hansson på en årsförsäljning runt tio miljoner. Idag arbetar totalt elva personer i Mindroutekoncernen. Rickard Hansson, som är största ägare, kommer jobba vidare som VD för moderbolaget Mindroute Software.