Det handlar om liv eller död för organisationen Copenhagen Capacity, som marknadsför den danska huvudstadsregionen i utlandet för att dra investeringar och bolagsetableringar. Ödet avgörs troligen i juni, men just nu ser det ut som att Copenhagen Capacity har god chans för en fortsättning.
Och det trots att huvudsponsorn Hovedstadens Udviklingsråd, HUR, läggs ner i samband med den danska strukturreformen den första januari 2007. Förra året betalade HUR över 26 miljoner danska kronor till Copenhagen Capacity. Pengar, som i framtiden ska hämtas hos Region Hovedstaden – om politikerna kan enas.
— Jag har svårt att föreställa mig att Copenhagen Capacity läggs ner, säger Jens Christian Sørensen, chef för Köpenhamns Amt och Region Hovedstadens provisoriska ledning.
Han menar att Copenhagen Capacity är en succé. Men för att Region Hovedstaden ska bli marknadsföringsorganisationens räddningsplanka krävs två saker.
De ekonomiska förhandlingarna mellan staten och den kommande Region Hovedstaden måste falla på plats – vilket ska bli klart i juni. Då ska också Vækstforum, som styr näringslivsutveckling under Region Hovedstaden, komma med ett förslag till regionrådet om Copenhagen Capacitys fortsatta existens.
Det är oklart om Copenhagen Capacity kan passas in som självständig enhet i Region Hovedstadens nya struktur eller om uppgifterna ska flyttas till det kommande Vækstforum.
Där har erfarenheterna och hållningen från HUR betydelse. Kristian Johnsen, chef för HUR:s företagsavdelning – som jobbat med Copenhagen Capacity, är positiv.
— Det är bestämt värt att låta Copenhagen Capacity fortsätta, säger Kristian Johnsen.