Med fem nya kunder under de tre första månaderna har året rivstartat för webbkommunikationsbyrån KAN i Malmö. Bland de nya kontona finns mediekoncernen Egmont, Ikeas och Skanskas bostadsprojekt BoKlok samt Helsingborgsförlaget Fritzell.
— De första månaderna är klart över budget. Vi får hoppas att det håller i sig, säger KAN:s VD Per Harrysson.
För Egmonts räkning ska bolaget designa om tidningarna Vagabond och Hemmets Journal. Affären med Fritzell handlar om en ny hemsida. Till BoKlok, som bygger bostäder som delvis säljs i Ikea-varuhus, ska KAN göra en större ombyggnad av bolagets marknadskommunikation över internet.
— Det är uppdateringar och förändringar av sajterna i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det handlar om designarbete, men också om att lyfta in nya funktioner på sidorna – som att klicka sig fram via en karta och kunna göra intresseanmälan över nätet, säger Per Harrysson.
KAN startades i början av 2005 av tio personer från IT-konsultbolaget Mandator i Malmö. Idag har KAN sexton anställda och under det första verksamhetsåret omsatte firman drygt nio miljoner kronor. Enligt Harrysson visade firman en god vinst.
— Det är troligt att vi kommer bli fler. Vi funderar på att ta in ytterligare två projektledare inom kort.
Företaget, som inriktar sig på kommunikation i digitala medier, gör allt från design till själva programmeringen. Målet är att växa till en omsättning över tolv miljoner kronor under 2006. Ikea och Sony Ericsson är största kunder i KAN, som ägs av de tio grundarna.