IT-företaget Purple Scout i Malmö lanserar nu sin första egna produkt sedan mjukvaran som verksamheten startades kring knoppades av i somras. Från att idag ha alla intäkter från konsultverksamhet är målet att bli ett renodlat produktbolag med support till egna produkter.
— Vi måste ta oss tillbaka till att vara ett produktbolag. Om vi ska överleva nästa lågkonjunktur måste vi ha produkter som balanserar konsultaffärerna och ger oss stabila intäkter, säger Kasper Aase, ekonomi- och marknadsansvarig på Purple Scout.
Företaget startades år 2004 och omsatte 4,5 miljoner kronor under det första räkenskapsåret. Bland annat har firman varit med och utvecklat en version av Lundaföretaget Mitrionics produkt för att öka prestandan i datorer.
Kasper Aase tror på en fördubbling av försäljningen innevarande år, men nu satsar Purple Scout på att gå tillbaks till rötterna. Om fem år ska två tredjedelar av omsättningen komma från försäljning av egna produkter. Resten ska skapas i konsulttjänster, främst för att stödja de egna mjukvarorna.
Produkten som nu lanseras är ett verktyg för att visuellt strukturera komponenter i datorprogram i utvecklingsplattformen Eclipse. Detta ska underlätta förståelsen för vad de olika delarna i ett program gör och kan vara till nytta när en ny part ska vidareutveckla någon annans mjukvara. I veckan presenterar Purple Scout produkten på mässan EclipseCon i Kalifornien.
— Vi hoppas hitta partners för att visa produkten ytterligare i USA. Vi som litet bolag mäktar inte med att finnas där också, säger Kasper Aase.
Men Purple Scout hoppas också hitta kunder på mässan. Antingen bolag som själva behöver programmet i utvecklingsarbete eller andra aktörer som vill licensiera in mjukvaran för att sälja den med egna utvecklingsprogram.
Kasper Aase är tillsammans med VD Johan Strömhage huvudägare i bolaget, som har tretton anställda och Ideons VD Hans Möller som styrelseordförande. Ambitionen är att bli upp till 30 personer i firman.