söndag 18 maj 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Komplicerat kryphål om bilar i dansk lag snedvrider konkurrensen

Bara ett fåtal bilister bosatta i Danmark använder ett kryphål i reglerna och kör lagligt med svenska nummerplåtar. Troligen är de färre än hundra. Reglerna för att köra svenskskyltat i Danmark – och därmed ha betydligt billigare bilar – är så komplicerade att en av de få som använder dem nu hävdar att lagarna missgynnar konkurrensen i Öresundsregionen.

Karsten Brysting, bosatt söder om Köpenhamn, och ägare av en byggfirma i Helsingborg, försökte under sex månader förstå de danska lagarna innan han fick hjälp av en bekant – en tjänsteman inom offentlig sektor, som slutligen hittade reglerna för att få en bil med svenska nummerskyltar. Också ett fåtal ämbetsmän kan och förstår reglerna – liksom många danska bilister inte begriper dem alls.

Den komplicerade lagtexten har kryptiska avsnitt, där essensen bland annat är att om huvudnäringen är i utlandet, kan det ges tillstånd till kvartalsvis betalning av registreringsavgift till den danska staten – i den omfattning det körs i Danmark. Väger bilen över två ton och används till arbete för en utländsk arbetsgivare, går det att betala en avgift på 60 danska kronor per körd dag i Danmark.

— Det är komplicerade regler med flera tolkningsmöjligheter. Reglerna missgynnar mig gentemot mina svenska konkurrenter, säger Karsten Brynning.

— Idén med Öresundsregionen är ju en harmoniserad region. Här handlar det om en firmabil, men mina svenska konkurrenter behöver inte streta med byråkrati och betala registreringsavgifter, som jag ska göra för att ha bilen parkerad hemma i garaget, säger Brynning.

Den danska skattemyndigheten vet inte hur många som använder sig av undantagsreglerna. Men ett av syftena med reglerna är just att det ska bli ett begränsat antal, säger Tage Seidler, ansvarig för registreringsavgifter på skattemyndigheten.

Han hänvisar i övrigt till att nya regler är på väg. Ett lagförslag, som ska behandlas i Folketinget, går ut på att man måste använda bilen mer i Sverige än i Danmark för att få köra med en svensk nummerplåt. Men även här kommer det bli en komplicerad administration, tror Tage Seidler.

Bara ett fåtal bilister bosatta i Danmark använder ett kryphål i reglerna och kör lagligt med svenska nummerplåtar. Troligen är […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • ”Det råder investeringsstopp i life science”

    Svenska entreprenörer inom life science är för dåliga på att pitcha. Danskarna är mycket bättre. Det sa två föredragshållare på torsdagen vid ett stort seminarium i Lund. Här följer fler misstag som bolagen gör.

  • Stark rapport – men aktien faller

    Skånska läkemedelsjätten Camurus ser ut att göra allt rätt och levererar en rapport över förväntningarna. Under årets första kvartal tredubblar Lundabolaget rörelseresultatet och såväl intäkter som vinst ökar. Trots det faller aktien på börsen. – Det beror nog på Brixadi-utvecklingen, säger vd Fredrik Tiberg.

  • Medvasc stänger runda – öppnar en ny

    Medicinteknikbolaget Medvasc stängde nyligen en finansieringsrunda i förtid, bara för att genast öppna en ny. Vd Cathrin Johansson förklarar varför, och hur mycket mer som behövs.